Προεόρτια της Θείας Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού
Ο Κύριος είχε προειπεί στους μαθητές του για τούς κινδύνους, για τα πάθη του και την θανάτωση του και επίσης για το τι θα τραβούσαν στην συνέχεια από τους ειδωλολάτρες και τους εχθρούς του Ευαγγελίου, λέγοντας τους πως αυτά ανήκουν στην παρούσα ζωή. Εκείνο όμως που έχει ουσιαστική σημασία είναι η αιώνια ζωή. Έτσι λοιπόν ο Χριστός θέλοντας να δείξει στους μαθητές του μία πρόγευση της αιώνιας ζωής, παρέλαβε τρεις από τους μαθητές τους, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη και τούς ανέβασε σε ένα βουνό. Εκεί μεταμορφώθηκε και έλαμψε το πρόσωπό Του σαν το φως. Και τότε εμφανίστηκαν ο Μωυσής και ο Ηλίας οι οποίοι συνομίλησαν μαζί με τον Ιησού. Ο Κύριος πήρε μόνο αυτούς τούς μαθητές, διότι είχαν κάποια υπεροχή έναντι των άλλων. Συγκεκριμένα ο Πέτρος γιατί αγαπούσε πολύ τον Χριστό, ο Ιωάννης γιατί τον αγαπούσε πολύ ο Χριστός και ο Ιάκωβος επειδή είχε την δύναμη να πιει το ποτήρι που ήπιε ο Χριστός. Τους Μωϋσή και Ηλία τους έφερε για να διορθώσει τις εντυπώσεις που υπήρχαν μέχρι τότε για το ποίος ήταν, αν ήταν δηλαδή ο Ιωάννης ο Βαπτιστής η κάποιος μεγάλος προφήτης. Αυτά λοιπόν συνέβησαν στην Μεταμόρφωση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, στο όρος Θαβώρ.
Неизвестные мученицы. Евсигний Антиохийский, мч. Кантидий, Кантидиан и Сивел Египетские, мч. Преображение Господне. Северный рукав, северная стена; Балканы. Сербия. Грачаница; XIV в.; местонахождение: Сербия. Косово. Монастырь Грачаница. Неф
Άγνωστοι μάρτυρες. Ευσίγνιος Αντιοχειανός, μάρτυρας. Κανδίδιος Κανδιδιανός και Σιβέλ Αιγύπτιος, μάρτυρας. Μεταμόρφωση του Κυρίου. Τοιχογραφία τού 14ου αιώνα μ.Χ. στο βόρειο τοίχος τής Ιεράς Μονής Γρατσάνιτσας. Κοσσυφοπέδιο. Σερβία
|
Ἀπολυτίκιον Ἦχος δ’.
Χριστοῦ τὴν Μεταμόρφωσιν προϋπαντήσωμεν, φαιδρῶς πανηγυρίζοντες τὰ προεόρτια, πιστοὶ καὶ βοήσωμεν. Ἔφθασεν ἡ ἡμέρα τῆς ἐνθέου εὐφροσύνης· ἄνεισιν εἰς τὸ ὄρος τὸ Θαβὼρ ὁ Δεσπότης, τῆς θεότητος αὐτοῦ ἀπαστράψαι τὴν ὡραιότητα.
Κοντάκιον Ἦχος δ’. Ἐπεφάνης σήμερον.
Ἐν τῇ θείᾳ σήμερον Μεταμορφώσει, ἡ βροτεία ἅπασα, φύσις προλάμπει θεϊκῶς, ἐν εὐφροσύνῃ κραυγάζουσα, Μεταμορφοῦται Χριστός, σώζων ἅπαντας.
Μεγαλυνάριον
Δεῦτε ἐν τῷ ὄρει τῶν ἀρετῶν, ἀνέλθωμεν πάντες, καὶ ὀψώμεθα μυστικῶς, τὸν ἐν Θαβωρίῳ, καὶ λάμψας ὡς Δεσπότης, τούτους ἐφώτισας.
Άγιος Μάρτυς Ευσίγνιος
|
Εὐσίγνιον τέμνουσι τὸν Χριστοῦ φίλον,
Τομῆς μέχρι κράζοντα, Χριστὸς μοι σέβας. Πέμπτῃ Εὐσιγνίοιο κάρη κονίῃσιν ἐμίχθη. |
Βιογραφία
Ο Άγιος Ευσίγνιος γεννήθηκε στην Αντιόχεια και ήταν στρατιωτικός για εξήντα ολόκληρα χρόνια. Στρατεύθηκε όταν βασίλευε ο Κώνστας ο Χλωρός, πατέρας του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Έζησε πολλά χρόνια και πρόφθασε μέχρι και τη βασιλεία του Ιουλιανού του Παραβάτη.
Святой мученик Евсигний. Фреска монастыря Раваница, Сербия. 1380-е годы.
Ο Άγιος Μάρτυρας Ευσίγνιος. Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους 1380 μ.Χ. στην Ιερά Μονή Ravanica ( . Σέρβων Manastir Ravanica) - Μονή της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας , που βρίσκεται κοντά στην πόλη Cuprija στο κεντρικό τμήμα της χώρας. Το Καθολικό τής Μονής είναι αφιερωμένο στην Ανάληψη.
Мученик Евсигний Антиохийский Косово. Монастырь Высокие Дечаны. XIV век
Ο Άγιος Μάρτυρας Ευσίγνιος. Τοιχογραφία (Fresco) τού 14ου αιώνα μ.Χ. στην Ιερά ΜονήΒισόκι Dečani ( Σέρβων. Manastir Βισόκι Ντετσάνι / Manastir Βισόκι Dečani, έστω και άτυπα, Ντέτσανι δάφνη) - το κύριο Σερβική Ορθόδοξη μοναστήρι στο Κοσσυφοπέδιο . Σε απόσταση 12 χλμ νότια από την πόλη του Πετς , στους πρόποδες των βουνών Prokletije στο δυτικό Κοσσυφοπέδιο. Το κύριο καθεδρικό ναό της μονής - η μεγαλύτερη μεσαιωνική εκκλησία στα Βαλκάνια , η οποία έχει τις μεγαλύτερες συλλογές επιζών της βυζαντινής τοιχογραφίες .
Мученики Евсигний Антиохийский и Понтий Римлянин. Фрагмент иконы «Минея годовая». 1-я пол. XVI в. (Музей икон, Рекклингхаузен)
Ο Μάρτυρας Ευσίγνιος της Αντιόχειας και ο Μάρτυρας Πόντιος της Ρώμης . Ένα τμήμα του εικονιδίου "Μηναίο ετήσια" τού 16ου αιώνα. (Μουσείο Εικόνων, Rekklinghauzen)
Όταν κάποτε ο βασιλιάς αυτός έφθασε στην Αντιόχεια, ζήτησε να τον δει κάποιος γέροντας στρατιώτης 110 χρονών! Ο Ιουλιανός από περιέργεια τον δέχθηκε, και έμεινε έκπληκτος όταν είδε το γέροντα στρατιώτη τόσων χρονών να διατηρεί αλύγιστο το σώμα του. Διέταξε και τον περιποιήθηκαν όσο το δυνατόν καλύτερα. Αλλά ο Ευσίγνιος δεν ικανοποιήθηκε απ' αυτές τις περιποιήσεις του Ιουλιανού και του δήλωσε ότι είναι χριστιανός και ότι μάταια προσπαθεί να ζωντανέψει ένα πτώμα, όπως είναι η ειδωλολατρία. Και επί τέλους, να πάψει να διώκει το Χριστό.
Мч.Евсигний Антиохийский.
Минея - Август (фрагмент). Икона. Русь. Начало XVII в.
Άγιος Ευσίγνιος Αντιόχεια.
Μηναίο - Αύγουστος (τεμάχιο). Εικονίδιο. Russ. Αρχές 17ου αιώνα στήν Εκκλησία καί τό Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεολογικής Ακαδημίας της Μόσχας.
Όταν άκουσε αυτά ο Ιουλιανός, εξαγριώθηκε και διέταξε αμέσως να τον αποκεφαλίσουν. Τότε ο Ευσίγνιος, γεμάτος από χαρά, είπε: «Ευχαριστώ, βασιλιά. Ο θάνατος με σεβάστηκε στο πεδίο των μαχών, για να με εύρει τώρα και να μου δώσει το κτύπημα χάριν του Χρίστου. Τέτοιο τέλος είναι άξιο χριστιανού στρατιώτη, και δοξολογώ τον Ύψιστο που ευδόκησε να με επιφυλάξει για τέτοιο τέλος».Έτσι ο Ευσίγνιος έλαβε τον τίμιο θάνατο του μαρτυρίου με αποκεφαλισμό το 362 μ.Χ.
Менологий 2 - 5 августа;
Византия. Греция; XIV в.; памятник:
Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion);
10 x 13 см.; местонахождение: Англия. Оксфорд.
Бодлеанская Библиотека
(Bodleian Library)
Οι Άγιοι Επτά Παίδες εν Εφέσω
Μηνολόγιο 2 - 5 Αυγούστου
Βυζαντινή Μηνολόγιο τού 14ου αιώνα μ.Χ.
Τώρα ευρίσκεται στην Αγγλία. Οξφόρδη.
Bodleian Βιβλιοθήκη (Bodleian Library)
|
Ἀπολυτίκιον Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.
Ὡς ἔμπλεως πίστεως, τῆς πρὸς Χριστὸν εὐσεβῶς, νεάζον τὸ φρόνημα, ἔσχες ἐν γήρᾳ καλῶς, Εὐσίγνιε ἔνδοξε, ὅθεν ὁμολογήσας, τὸν Ὑπέρθεον Λόγον, ἤλεγξας θαρσαλέως, Παραβάτου τὸ θράσος, ἐντεῦθεν μετὰ Μαρτύρων, ὡς Μάρτυς δεδόξασαι.
Мч. Евсигний. Миниатюра.
Афон (Иверский м-рь). Конец XV
Άγιος Ευσίγνιος. Μικρογραφία.
Όρος (Iver μοναστήρι). τέλος 15ου αιώνα στο ρωσικό Δημόσιο (σήμερα Εθνική) Βιβλιοθήκη στην Αγία Πετρούπολη.
Κοντάκιον Ἦχος πλ. δ’. Ὡς ἀπαρχᾶς. |
Νόννῃ θανούσῃ τῇ καλῇ καλὸς γόνος,
Καλὸν δίδωσιν ἐντάφιον τοὺς λόγους. |
Βιογραφία
Η Αγία Νόννα, ήταν ευσεβής, αγνή, με θερμή πίστη, με διαμαντένιο χαρακτήρα. Ο σύζυγός της, Γρηγόριος (βλέπε 1 Ιανουαρίου), είχε πέσει στην αίρεση των Υψισταρίων, ο οποίος δεχόταν τον Ύψιστο μονοπρόσωπο και δεν πίστευε στην Τριαδικότητά του. Η Αγία Νόννα με τις προσευχές της και την υπομονή της, επανέφερε τον σύζυγό της στο δρόμο του Θεού, ο οποίος εξελέγχθηκε σε έναν από τούς πιο λαμπρούς επισκόπους της Χριστιανικής Πίστης. Τα παιδιά της, αναδείχθηκαν σε κοσμήματα της Εκκλησίας, είχε δύο γιους τον Γρηγόριο το Θεολόγο (βλέπε 25 Ιανουαρίου), και τον Καισάριο (βλέπε 9 Μαρτίου) και μία κόρη την Γοργονία. Έτσι η Νόννα, αποτελεί παράδειγμα για μίμηση στις κοινωνίες, που θέλουν να αντλούν από την οικογένεια, χριστιανική τόνωση. Η Αγία Νόννα απεβίωσε ειρηνικά (πιθανώς το 374 μ.Χ.). |
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου