Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018



Ο Όσιος Στυλιανός ο Παφλαγόνας

This is an icon of Stylianos of Paphlagonia,
 a region in what is now Turkey.
Ο Όσιος Στυλιανός ο Παφλαγόνας
κρατώντας στο χέρι του καί ειλητάριον με την γραφή
 "ΠΑΙΔΩΝ ΦΥΛΑΞ ΠΕΦΥΚΑ ΘΕΟΥ ΤΟ ΔΩΡΟΝ"
Εικόνα από μιά περιοχή τής Τουρκίας





Ἀσκήσεως πέπτωκεν ὁ στερρὸς στῦλος.
Στυλιανὸς γὰρ τὸν βίον καταστρέφει.






Βιογραφία

Ο Όσιος Στυλιανός ήταν γιος πλουσίων γονέων (που μάλλον γεννήθηκε στην Παφλαγονία, χωρίς αυτό να είναι σίγουρο, διότι εκεί φυλασσόταν και ιερό λείψανο του), διδάχτηκε νωρίς απ' αυτούς να είναι εγκρατής και να θεωρεί το χρήμα μέσο για την ανακούφιση και περίθαλψη των φτωχών και των αρρώστων.

St. Stylian Icon
St. Stephen Church,Arnea, 19th century
Όσιος Στυλιανός ο Παφλαγόνας
Εικόνα τού 19ου αιώνα μ.Χ.
στον Ιερό Ναό Αγίου Στεφνανου
Αρναίας. Χαλκιδική






Стилиан Пафлагонский
Όσιος Στυλιανός ο Παφλαγόνας





Αφού έτσι ανατράφηκε, και οι γονείς του πέθαναν, διαμοίρασε όλη την κληρονομιά του και πήγε σαν ασκητής στην έρημο. Εκεί γνωρίστηκε με άλλους ασκητές, που ζούσε μαζί τους με αδελφική αγάπη, χριστιανική συγκατάβαση και επιείκεια. Δεν λύπησε ποτέ κανένα, μεγάλη του χαρά μάλιστα, ήταν να επαναφέρει τη γαλήνη στις ταραγμένες ψυχές. Η φήμη της θαυμαστής ασκητικής του ζωής έφθασε μέχρι τις πόλεις, και πολλοί έτρεχαν να τον βρουν για να ζητήσουν απ' αυτόν τις πνευματικές του οδηγίες.

Стилиан Пафлагонский
Όσιος Στυλιανός ο Παφλαγόνας
Εικόνα ρωσική






Стилиан Пафлагонский
Όσιος Στυλιανός ο Παφλαγόνας
Εικόνα ρωσική




Ο όσιος Στυλιανός, παρά την ερημική ζωή του, έτρεφε στοργή και συμπάθεια προς τα παιδιά, που τόσο αγαπούσε και ο Κύριος. Αν, έλεγε, η ταπεινοφροσύνη αποτελεί θεμέλιο των αρετών, η παιδική ηλικία από τη φύση της είναι περισσότερο ενάρετη, απ' ότι οι μεγαλύτεροι των φιλοσόφων. Πολλές φορές οι γονείς έφεραν προς αυτόν τα παιδιά τους, και τότε η αγαλλίαση του οσίου ήταν πολύ μεγάλη. Ο Θεός βραβεύοντας το Ιερό αυτό αίσθημα του, προίκισε τον όσιο με το χάρισμα να θεραπεύει τα άρρωστα παιδιά και να καθίστα εύτεκνους άτεκνες γυναίκες.

Ο Όσιος Στυλιανός κοιμήθηκε πλήρης ήμερων αλλά και αρετών.















Ιερά Λείψανα: Η Κάρα του Αγίου βρίσκεται στη Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλιώτιδος (Καρδίτσα).


Φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Αγίας Τριάδας, Σάικας του Δήμου Αγράφων.



Απότμημα του Ιερού Λειψάνου τού Αγίου
στον Ιερό Ναό Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης
Καμάρι Θήρας (Σαντορίνης)




Απότμημα του Ιερού Λειψάνου τού Αγίου
στον Ιερό Ναό Αγίου Στυλιανού
τού Προσφυγικού Συνοικισμού Λινόπετρας
 τού Δήμου Αγίου Αθανασίου, στη Λεμεσό της Κύπρου







Αποτμήματα του Ιερού Λειψάνου του Αγίου βρίσκονται στις Μονές Δαμάστας Φθώτιδος, Λειμώνος Λέσβου, Δαδίου Φθιώτιδος και Κάτω Ξενιάς Αλμυρού Μαγνησίας







Ἀπολυτίκιον  (Κατέβασμα)
Ἦχος γ’. Θείας πίστεως.
Στήλη ἔμψυχος τῆς ἐγκρατείας, στῦλος ἄσειστος τῆς Ἐκκλησίας Στυλιανὲ ἀνεδείχθης μακάριε· ἀνατεθεὶς γὰρ Θεῷ ἐκ νεότητος κατοικητήριον ὤφθης τοῦ Πνεύματος. Πάτερ ὅσιε Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε δωρίσασθαι ἡμῖν τὸ μέγα ἔλεος.


Симеон Столпник, Стилиан Пафлагонский и Онуфрий Великий. Албанская икона конца XVII — начала XVIII вв.
Οι Άγιοι Συμεών ο Στυλίτης, Στυλιανός ο Παφλαγόνας και ο Μέγας Ονούφριος. αλβανικό εικονίδιο από το τέλος  τού 17ου - αρχές τού  18ου αιώνα μ.Χ.






Ἕτερον Ἀπολυτίκιον
Στήλη ἐμψυχος τῆς ἐγκρατείας, στῦλος ἄσειστος τῆς ἐκκλησίαςε, Στυλιανέ, ἀνεδείχθης, μακάριε. Τὸν γὰρ σὸν πλοῦτον σκορπίσας τοῖς πένησιν, ἐν οὐρανοῖς ἐκομίσω τὸν ἄφθαρτον, καὶ ἐγκρατείᾳ καὶ πόνοις, πανόλβιε, χάριν εἴληφας νηπίων προστάτης γενόμενος καὶ φύλαξ νεογνῶν ἀπροσμάχητος.







( σελίδες 191 - 198 )




Ο Όσιος Αλύπιος ο Κιονίτης


Прп. Алипий Столпник.
 Фреска. Афон (Дионисиат). 1547 г.
Тзортзи (Зорзис) Фука.

Όσιος Αλύπιος ο Στυλίτης. 
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους 1547 μ.Χ. 
 στην Ιερά Μονή  Διονυσίου Αγίου Όρους
έργο τού αγιογράφου Τζώρτζη (Ζώρζη) Φουκά





Прп. Алипий Столпник.
Όσιος Αλύπιος ο Στυλίτης. 





Ἀνεῖχεν Ἀλύπιον ὄρθιος κίων,
Πρὸς οὐρανοὺς ζητοῦντα βαίνειν, οὗ μένει.
Εἰκάδι ἕκτῃ ἄλυπον, Ἀλύπιε, βῆς ἐπὶ οἶκον.





Βιογραφία

Ο Όσιος Αλύπιο ήταν από την Αδριανούπολη της Παφλαγονίας και έζησε τον 6ο αιώνα μ.Χ. Η παράδοση αναφέρει ότι, όταν θα γεννιόταν ο Αλύπιος, η μητέρα του είδε σε όνειρο να κρατάει ένα λευκό αρνί που στα κέρατά του ήταν τρεις αναμμένες λαμπάδες, που σήμαινε τις αρετές που θα είχε το παιδί που θα γεννιόταν.

Минологий. 26 ноября. 
Фреска. Церковь Христа Пантократора. Дечани. 
Сербия (Косово). Около 1350 года.
Μηνολόγιο 26 Νοεμβρίου. 
Τοιχογραφία (Fresco) τού ἐτους περίπου 1350 μ.Χ. 
στον Ιερό Ναό τού Χριστού Παντοκράτορα
τής Ιεράς Μονής Βισόκι Ντέτσανι. 
Κοσσυφοπέδιο. Σερβία




Οι γονείς του έδωσαν στον Αλύπιο χριστιανική ανατροφή, που στο πρόσωπο του επέφερε καρπούς εκατονταπλασίονας. Είχε μεγάλη περιουσία, την οποία δαπάνησε στους φτωχούς και πάσχοντες της περιοχής του. Διότι ευχαρίστηση του ήταν να εκπληρώνει το νόμο του Θεού, που προτρέπει τους χριστιανούς να είναι «συμπαθεῖς, φιλάδελφοι, εὔσπλαχνοι, φιλόφρονες» (Α' επιστολή Πέτρου, γ' 8). Δηλαδή να συμπαθούν και να συμμετέχουν στις λύπες των αδελφών τους, να αγαπούν σαν αδελφούς τους συνανθρώπους τους, να έχουν πονετική και τρυφερή καρδιά και να είναι περιποιητικοί και ευγενείς.



Преподобный Алипий Столпник.
Фрески в монастыре Протат на Афоне.
Мануила Панселина
Όσιος Αλύπιος ο Στυλίτης. 
Τοιχογραφία (Fresco) τού 14ου αιώνα μ.Χ.  
στον Καθεδρικό Ναό  Κοιμήσεως τής Θεοτόκου 
τού Πρωτάτου  Καρυές  Άγιον Όρος
Έργο τού αγιογράφου Μανουήλ Πανσέληνου  






Святой Преподобный Алипий Столпник. 
Фреска церкви Богородицы в монастыре Студеница, Сербия.
Όσιος Αλύπιος ο Στυλίτης. 
Τοιχογραφία (Fresco)
 στον Ιερό Ναό τής Κοιμήσεως τής Θεοτόκου
τής Ιεράς Μονής  Στουντένιτσα, Σερβία.
(είναι ένα μοναστήρι της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Σερβίας Ζιχ , που βρίσκεται στη δεξιά όχθη του ποταμού Studenica [sr] , 39 χλμ. Από την πόλη του Kraljevo . Ένα από τα μεγαλύτερα και πλουσιότερα σερβικά μοναστήρια της Σερβίας. Το μοναστήρι είναι αφιερωμένο στην Κοίμηση της Θεοτόκου .

Μέσα στα οχυρωματικά τείχη της μονής υπάρχουν δύο εκκλησίες: η Εκκλησία της Θεοτόκου και η εκκλησία του Ιωακείμ και της Άννας. Και οι δύο εκκλησίες είναι χτισμένες με λευκό μάρμαρο. Η κύρια προσέλκυση του μοναστηριού είναι τοιχογραφίες βυζαντινού ρυθμού που χρονολογούνται από τον 13ο και τον 14ο αιώνα. Το 1986, η UNESCO κατέστησε την Studenica μια περιοχή παγκόσμιας κληρονομιάς) 



Ο Αλύπιος, αφού έμεινε πάμφτωχος, αποσύρθηκε στην έρημο, όπου έκανε ασκητική ζωή. Πληροφορίες αναφέρουν ότι έμεινε πάνω σ' ένα στύλο 50 (κατ’ άλλους 53 ή 66) χρόνια για λόγους άσκησης και κάτω από διάφορες καιρικές συνθήκες.




Алипий Столпник 
(греческая икона 1716 год)
Όσιος Αλύπιος ο Στυλίτης. 
ελληνική Εικόνα τού έτους 1716 μ.Χ.


Η φήμη της αρετής του έφερε κοντά στον Αλύπιο και άλλες ψυχές, που ζητούσαν ειρηνικό καταφύγιο. Στους ανθρώπους αυτούς υπήρξε φιλόστοργος πνευματικός πατέρας, και τους καθοδηγούσε με τις συμβουλές του και τους στήριζε με το παράδειγμα του.

Πέθανε ειρηνικά το έτος 608 μ.Χ., αφού έζησε 100 χρόνια, κατ' άλλους 120. Τελείται δε η Σύναξις αυτού «ἐν τῇ μονῇ αὐτοῦ τῇ οὔσῃ πλησίον τοῦ Ἱπποδρομίου», κατά τον Παρισινό Κώδικα 1594.
Алипий Столпник 
Миниатюра Минология Василия II. 
Константинополь. 985 г. Ватиканская библиотека. Рим.
Όσιος Αλύπιος ο Στυλίτης.  
Μικρογραφία (Μινιατούρα) τού έτους 985 μ.Χ. στό Μηνολόγιο τοῦ Βασίλειος Β '. Κωνσταντινούπολη.
 Τώρα εὑρίσκεται στήν Βιβλιοθήκη τοῦ Βατικανοῦ. Ρώμη








Алипий столпник, прп. (26 ноября)
Менологий на 25- 24 ноября
Византия. Греция; XIV в.; памятник: 
Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion); 
10 x 13 см.;  местонахождение: Англия. Оксфорд. 
Бодлеанская Библиотека 
Όσιος Αλύπιος ο Στυλίτης.   
Μηνολόγιο 21 - 24 Νοεμβρίου
Βυζαντινή Μηνολόγιο  τού 14ου αιώνα μ.Χ. 
Τώρα ευρίσκεται στην  Αγγλία. Οξφόρδη. 
Bodleian Βιβλιοθήκη (Bodleian Library)












Ιερά Λείψανα: Η Κάρα του Αγίου βρίσκεται στην Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου Αγίου Όρους.
Απότμημα του Ιερού Λειψάνου του Αγίου βρίσκεται στο Κυριακό της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων Αγίου Όρους.




Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α’.
Ὑπομονῆς στῦλος γέγονας, ζηλώσας τοὺς Προπάτορας Ὅσιε, τὸν Ἰὼβ ἐν τοῖς πάθεσι, τὸν Ἰωσὴφ ἐν τοῖς πειρασμοῖς, καὶ τὴν τῶν Ἀσωμάτων πολιτείαν, ὑπάρχων ἐν σώματι, Ἀλύπιε Πατὴρ ἡμῶν Ὅσιε, πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.

Ἕτερον Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α’. Τὸν τάφον σου Σωτήρ.
Δοξάζων ὁ Θεός, τὴν σὴν γέννησιν Πάτερ, προέγραψε σαφῶς, τῆς ζωῆς σου τὴν χάριν αὐτῶ γὰρ εὐηρέστησας, ἀρετῶν τελειότητι ὅθεν ἤστραψας, ἀπὸ τοῦ κίονος πάσι, τῶν ἀγώνων σου, τᾶς ἀληθεῖς ἀντιδόσεις, Ἀλύπιε Ὅσιε.

Κοντάκιον
Ἦχος πλ. δ’. Ὡς ἀπαρχὰς τῆς φύσεως.
Ὡς ἀρετῶν ὑπόθεσιν, καὶ Ἀσκητῶν καλλώπισμα, ἡ Ἐκκλησία δοξάζει σε σήμερον, καὶ ἀνυμνεῖ σε Ἀλύπιε· ταῖς εὐχαῖς σου παράσχου, τοῖς τιμῶσιν ἐκ πόθου τὰς ἀριστείας σου, καὶ τὰ παλαίσματα, τῶν δεινῶν ἐγκλημάτων ἐκλύτρωσιν, ὡς ἐπώνυμος.


Минея - Ноябрь (фрагмент). 
Икона. Русь. Начало XVII в. Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии.
Μηναῖο - Νοέμβριος (τεμάχιο). 
Εἰκονίδιο στίς ἀρχές τοῦ 17ου αἰώνα μ.Χ. στήνἘκκλησία καί τό Αρχαιολογικό Μουσεῖο τῆς Θεολογικῆς Ἀκαδημίας τῆς Μόσχας .


Κάθισμα
Ἦχος πλ. δ’. Τὴν Σοφίαν καὶ Λόγον.
Συμεὼν ἡμῖν ὤφθης ἄλλος σοφέ· τὸ γὰρ σῶμα ὑψώσας στύλῳ ἐκ γῆς, ὦ Πάτερ Ἀλύπιε, τῶν δαιμόνων τὰς φάλαγγας, ἐτροπώσω θεόφρον, πικρῶς κατοιμώζοντας, καὶ εἰς ἀβάτους τόπους, αὐτοὺς ἀπεδίωξας· ὅθεν καὶ ἐδείχθης, ἐγκαλλώπισμα θεῖον, Πατέρων τὸ καύχημα, Μοναζόντων τὸ στήριγμα. Διὸ πίστει βοῶμέν σοι· Πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, τῶν πταισμάτων ἄφεσιν δωρήσασθαι, τοῖς ἑορτάζουσι πόθῳ τὴν ἁγίαν μνήμην σου.






Νηστεία
Η λέξη νηστεία προέρχεται από το αρνητικό μόριο “νη” και από το αρχαίο ελληνικό ρήμα έσθω (τρώω).
Νηστεία σημαίνει αποχή από συγκεκριμένα είδη τροφίμων και είναι μέρος της θρησκευτικής μας ζωής, για καθορισμένες μέρες ή κατά τη διάρκεια των θρησκευτικών εορτών.
θεωρείται άσκηση θρησκευτική για να δείξουν οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί τη θλίψη τους ή για να προετοιμαστούν για τις θρησκευτικές γιορτές.
Στην Ορθόδοξη διδασκαλία η νηστεία είναι μέσο για να αφιερώνει ο άνθρωπος τη ζωή του στον Θεό, για να αγιάζεται, να προσεύχεται και να προσπαθεί να μοιάζει στον Θεάνθρωπο Χριστό.
Σύμφωνα με τους Πατέρες της Ορθόδοξης Εκκλησίας νηστεία σημαίνει εγκράτεια με την οποία επιδιώκεται η χαλιναγώγηση των παθών, η πνευματική ενδυνάμωση του ανθρώπου και η καταπολέμηση των δαιμονικών προσβολών.
·       αποτέλεσμα αυτής, είναι, η κατάνυξη του ανθρώπου, ο φωτισμός του αλλά και η κάθαρσητης ψυχής του.
·       η νηστεία στη ζωή των πιστών είναι «εντολή του Θεού» πιο συγκεκριμένα, είναι μία από τις δύο πρώτες που έδωσε στον Αδάμ μέσα στον Παράδεισο. Η πρώτη ήταν «να εργάζεται και να φυλάττει τον παράδεισο» και η δεύτερη «να μην φάει από τον καρπό του δέντρου της γνώσεως του καλού και του κακού». Το βαθύτερο νόημα της εντολής αυτής είναι ότι με όπλο την νηστεία θα συνηθίσουν οι άνθρωποι στην υπακοή προς τον Θεό και στην πάλη κατά του διαβόλου. Επομένως, η εντολή, όπως καταλαβαίνουμε,  αφορά  την ποιότητα, το είδος της τροφής.
Στην Καινή Διαθήκη νήστεψε ο ίδιος ο Χριστός επί σαράντα ημέρες στην έρημο, πριν αρχίσει το έργο Του, για να δώσει παράδειγμα και δίδαγμα στον άνθρωπο ότι με την αποχή των τροφών καθαρίζει ο νους και η ψυχή και ο άνθρωπος γίνεται πόλος έλξης της θείας χάριτος.
Η χριστιανική θρησκεία – Ορθοδοξία- αντιμετωπίζει τη διατροφή και τη νηστεία σύμφωνα με ό,τι αναφέρεται στην Αγία Γραφή και την Ορθόδοξη Παράδοση.


Γιατί νηστεύουμε;
Αναμφίβολα, ο σύγχρονος άνθρωπος έχει κυριευτεί από τον υπέρμετρο καταναλωτισμό και θεωρεί ότι η νηστεία είναι μεγάλη στέρηση για τη ζωή του. Στην Παλαιά Διαθήκη όμως αναφέρεται ότι για να εισέλθει ο πιστός στη Βασιλεία του Θεού δεν θα το καταφέρει τρώγοντας και πίνοντας. Αλλά και η τροφή δεν είναι εισιτήριο για τον παράδεισο, που σημαίνει σύμφωνα με τον Απόστολο Παύλο ότι, «ν δν φμε στερούμεθα κάτι π τ πνευματικ γαθ πο μς εσάγουν στ βασιλεία το Θεο» (Α Κορ. 8,8). Ως εκ τούτου, νηστεία δε σημαίνει άρνηση από τα πάντα αλλά κατά τη διάρκεια κάποιων ημερών σημαίνει εκούσια στέρηση συγκεκριμένων τροφών.
Πότε νηστεύουμε;
Η νηστεία είναι μέρος της Ορθόδοξης θρησκείας και είναι αναγκαία για την είσοδο του ανθρώπου στη Βασιλεία του Θεού.
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω είναι ιδιαίτερα σημαντική και λαμβάνει μέρος σε διάφορες χρονικές περιόδους.
Άμεση περίοδος νηστείας είναι αυτή των Χριστουγέννων η οποία ξεκινάει από τις 15 Νοεμβρίου και ολοκληρώνεται στις 24 Δεκεμβρίου.
Ποιες είναι οι νηστίσιμες τροφές
Λαχανικά, όσπρια, πατάτες, ζυμαρικά, ξηροί καρποί, ελιές, φρούτα (φρέσκα και αποξηραμένα), χυμοί, ταχίνι, μέλι,παξιμάδια, ψωμί, είναι τα τρόφιμα που μπορούν να καταναλωθούν κατά τη διάρκεια της νηστείας. Επίσης, όταν νηστεύουμε και δεν τρώμε ούτε το λάδι, δεν πίνουμε ούτε κρασί ούτε και οινοπνευματώδη ποτά. Μόνο τις ημέρες εκείνες που τρώμε τουλάχιστον το λάδι, επιτρέπονται το κρασί και τα οινοπνευματώδη. Όταν επιτρέπεται το ψάρι, σημαίνει ότι δεν τρώμε κρέας, γαλακτερά, τυροκομικά και αυγά (τρώμε δηλαδή μόνο το ψάρι και το λάδι).




Αυστηρές Νηστείες ( ούτε λάδι ):
Ιανουαρίου 6 ( παραμονή Θεοφανείων), Αυγ.29 ( αποκεφάλιση Προδρόμου), Σεπτ. 14 ( Ύψωση Σταυρού), Δεκ. 24 ( παραμονή Χριστουγέννων )
- Κατάλυση ιχθύος ( εάν οι ημερομηνίες αυτές πέσουν Τετάρτη - Παρασκευή)
Κατάλυση οίνου κ΄ ελαίου

Ιανουάριος

7, 11, 16, 17, 18, 20, 22, 25, 27, 30

Φεβρουάριος

2, 8, 10, 11, 17,24

Μάρτιος

9, 26

Απρίλιος

23, 25, 30

Μάιος

2, 8, 15, 21, 25

Ιούνιος

8, 11, 24, 29, 30

Ιούλιος

1, 2, 17, 20, 22, 25, 26, 27

Αύγουστος

6, 15, 31 ( εάν ή 15η πέσει Τετ.- Παρ. μόνο ψάρι, όχι κρέας, γάλα)

Σεπτέμβριος

1, 6, 9, 13, 20, 23, 26

Οκτώβριος

6, 18 ,23, 26

Νοέμβριος

1, 8, 12, 13,16, 25, 30

Δεκέμβριος

4, 5, 6, 9, 12, 15, 17, 20

Κατάλυση ιχθύος έχουμε μόνο την Τετάρτη ΜεσοΠεντηκοστής, και Τετ. Αποδόσεως Πάσχα.

ΚΑΤΑΛΥΣΗ στα ΠΑΝΤΑ: ( μόνο τις παρακάτω εβδομάδες )

1)Το Δωδεκαήμερο.
2) Την εβδομάδα της Διακαινησίμου.
3) την εβδομάδα του Αγίου Πνεύματος (Πεντηκοστή)
4) Το διάστημα των τριών εβδομάδων από την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου, με την οποία αρχίζει η περίοδος του Τριωδίου, μέχρι την Κυριακή της Τυρινής.
·         Η πρώτη εβδομάδα – που ονομάζεται και προσφωνήσιμος επειδή αποτελεί την εισαγωγή της όλης περιόδου- είναι απόλυτη, δηλαδή καταλύουμε τα πάντα όλες τις ημέρες και κατά την Τετάρτη και την Παρασκευή.
·         Τη δεύτερη εβδομάδα (από την Κυριακή του Ασώτου μέχρι των Απόκρεω) γίνεται κατάλυση στα πάντα όλες τις ημέρες, εκτός από την Τετάρτη και την Παρασκευή. Τις δύο αυτές ημέρες υπάρχει πλήρης νηστεία, όπως κατά τις ημέρες της Τεσσαρακοστής. Η εβδομάδα αυτή – και  κυρίως η τρίτη Κυριακή- ονομάζεται των Απόκρεω, προφανώς διότι τότε σταματούμε να καταλύουμε κρέας κατά κάποιον τρόπο δηλαδή το αποχαιρετούμε, προκειμένου σε λίγο να αρχίσουμε τη νηστεία.
·         Η Τρίτη εβδομάδα αρχίζει από τη Δευτέρα (μετά την Κυριακή των Απόκρεω) και λήγει της Κυριακή της Τυροφάγου. Την εβδομάδα αυτή – γνωστή ευρύτερα της Τυροφάγου- ο άγιος Θεόδωρος  ο Στουδίτης την ονομάζει «προνήστιμον» και η υμνογραφία «προκαθάρσιον». Κατά την εβδομάδα αυτή απαγορεύεται η κρεοφαγία και επιτρέπεται – όλες τις ημέρες- να καταλύουμε ψάρια, τυρί (και όλα τα γαλακτοκομικά είδη) και αυγά. Με την Κυριακή της Τυρινής κλείνει η προπαρασκευαστική περίοδος των τριών εβδομάδων και από την επόμενη εισερχόμαστε στη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. 

ΑΠΟΛΥΤΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΝΗΣΤΕΙΑΣ



 Οφείλουμε να μην τηρούμε μόνο την τάξη της νηστείας που αφορά τις τροφές, αλλά να απέχουμε και από κάθε αμαρτία, έτσι ώστε, όπως νηστεύουμε στην τροφή μας, να νηστεύουμε και ως προς τη γλώσσα,αποφεύγοντας το ψέμα, την οργή και γενικά κάθε αμαρτία που διαπράττουμε μέσω της γλώσσας.
Επίσης, χρειάζεται να νηστεύουμε ως προς τα μάτια. Να μη βλέπουμε μάταια πράγματα.
Να μην περιεργαζόμαστε κάποιον με αναίδειαΜε αυτό τον τρόπο νηστεύοντας με τρόπο ευπρόσδεκτο από τον Θεό, αποφεύγοντας κάθε είδους κακία που γίνεται μέσω της καθεμιάς εκ των  αισθήσεών μας, θα πλησιάζουμε, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, την άγια ήμερα των Χριστουγέννων, Αναγεννημένοι, Καθαροί και Άξιοι της Μεταλήψεως των Άγιων Μυστηρίων». (ΔΩΡΟΘΕΟΣ ΓΑΖΗΣ-Από το "Η νηστεία της Εκκλησίας", Αρχιμ. Συμεών Κούτσα Εκδ. Αποστολική Διακονία, σελ. 88-92).
Σκοπός της νηστείας είναι να απελευθερωθεί ο άνθρωπος από την παράνομη τυραννία της σάρκας, από την παράδοση του πνεύματος στο σώμα και τις ορέξεις του, που είναι η τραγική συνέπεια της αμαρτίας και της προπατορικής πτώσης του ανθρώπου.
Βεβαίως, ο κύριος σκοπός των θρησκευτικών νηστειών, είναι η πνευματική και ψυχική ανάταση των πιστών, μέσω ενός ολοκληρωμένου συνόλου συμπεριφορών με συμβολικό νόημα.
Η Δίαιτα δεν έχει σχέση με την Νηστεία διότι είναι ένας συγκεκριμένος τρόπος διατροφής με κύριο σκοπό την απώλεια βάρους ή για λόγους υγείας. Η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών δεν είναι μόνο για λίγες ημέρες ή εβδομάδες, αλλά για ολόκληρη τη ζωή.
Τα διατροφικά χαρακτηριστικά της νηστείας
Η ορθόδοξη φιλοσοφία της νηστείας είναι πολύ σημαντική για την όλη μας πνευματική προσπάθεια. Υπάρχουν στην Ορθοδοξία δύο τρόποι νηστείας. Και οι δύο είναι θεμελιωμένοι στη Γραφή και στην Παράδοση και ανταποκρίνονται σε δύο ξεχωριστές ανάγκες ή καταστάσεις του ανθρώπου. Η πρώτη μπορεί να ονομαστεί αυστηρή νηστεία ,επειδή σ’ αυτή έχουμε καθολική αποχή από την τροφή και το ποτό. Τη δεύτερη μπορούμε να την ονομάσουμε ασκητική νηστεία, επειδή σε αυτή έχουμε αποχή από ορισμένα φαγητά και μια ελάττωση στο διαιτητικό σύστημα. Η αυστηρή δίαιτα, επειδή είναι τέτοια η φύση της διαρκεί λίγο, συνήθως μια με τρεις ημέρες.
Πρέπει να αποφεύγουμε μια υπερβολική νηστεία η οποία θα μπορούσε να μας οδηγήσει στην αφαγία και την εξάντληση και από την άλλη μια υπερβολική έλλειψη μέτρου κατά τη λήψη υλικών και πνευματικών τροφών, που θα μπορεί με τη σειρά να μας οδηγήσει σε επιζήμια ή μάλλον ακόμη και αμαρτωλή πληρότητα και κορεσμό.
Νηστεία, με την έννοια της γενικά λιτής διατροφής και της αποχής από τα ζωικά τρόφιμα, δεν έχει ως αυτοσκοπό την αυτοθεραπεία ή το αδυνάτισμα, ούτε πρέπει να χρησιμοποιείται ως προληπτική, παρεμβατική ή επικουρική θεραπεία για καμία ασθένεια, χωρίς επίβλεψη από ειδικό
Η άσκηση της νηστείας
Η τέχνη της ασκητικής νηστείας καθορίστηκε και τελειοποιήθηκε μέσα στην μοναστηριακή παράδοση και μετά έγινε αποδεκτή από όλη την εκκλησία. Η νηστεία αυτή είναι η εφαρμογή των λόγων του Χριστού.
Σύμφωνα με τον πατέρα της Εκκλησίας Ι. Χρυσόστομο, η νηστεία είναι μια θρησκευτική εντολή που εκπροσωπεί τον ανθρώπινο βίο.  θεωρείτε η πρώτη βασική εντολή του θεού στον άνθρωπο. Η νηστεία είναι ειρήνη κοινή σώματος και ψυχής, ατάραχη και σταθερή ζωή και πολιτεία που καταυχαριστεί το Θεό και λυπεί τον εχθρό μας διάβολο.
Επιπλέον, όπως ισχυρίζεται χαρακτηριστικά ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, η νηστεία είναι η μητέρας της σωφροσύνης, η δασκάλα των αρετών, η οποία θα μας οδηγήσει στο να ντύσουμε πιο βαθειά την πνευματική ευτυχία αλλά ταυτόχρονα η νηστεία μας βοηθάει να μην ξεπερνάμε και τα όρια που έχει θέσει στους ανθρώπους ο Θεός. Επιπροσθέτως, η νηστεία μας βοηθάει στον ανεφοδιασμό με πνευματική δύναμη.
 Για να γίνει νηστεία πρέπει να υπάρχει υπομονή, θέληση για τον αγώνα της εγκράτειας και της όρεξης μας. Συμπίπτει με την πίστη, την αγάπη, την ελπίδα αλλά και την ειρήνη και την ομόνοια. Ακόλουθες πίστες της είναι η καθαρή προσευχή καθώς και η αδιάλειπτη δοξολογία και υμνολογία του Θεού.

Σύμφωνα με τον Ιωάννη τον Χρυσόστομοη νηστεία είναι Αναγκαία

«Αν η νηστεία ήταν αναγκαία στον Παράδεισο, είναι πολύ περισσότερο αναγκαία έξω από τον Παράδεισο. Αν ήταν χρήσιμο το φάρμακο πριν από τον τραυματισμό, είναι πολύ περισσότερο χρήσιμο μετά από τον τραυματισμό»
Σύμφωνα με τον Μέγα Βασίλειο «Νηστεία όπλον εστί προς την κατά των δαιμόνων στρατιάν».
Οι τροφές που επιτρέπονται είναι κυρίως τα:
ψωμί, πατάτες, μακαρόνια, ρύζι, γλυκά με λάδι:Δηλαδή υδατάνθρακες που περιέχουν αρκετές θερμίδες, αλλά ταυτόχρονα, αν είναι ολικής αλέσεως μας δίνουν ενέργεια για πολλές ώρες δραστηριότητας, όπως και πολλές βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.
Θαλασσινά και σαλιγκάρια: ζωικές πρωτεΐνες που περιέχουν μεγάλες ποσότητες από τα πολύτιμα ω-3 λιπαρά οξέα.
Ξηροί καρποί: Είναι πολύ ωφέλιμοι. Έχουν όμως πολλές θερμίδες, ιδιαίτερα τα καρύδια, άρα θα πρέπει να καταναλώνονται με φειδώ αν υπάρχει πρόβλημα βάρους.
Ελαιόλαδο: Άκρως ωφέλιμη λιπαρή ουσία, η οποία περιλαμβάνει στη σύνθεσή της κυρίως μονοακόρεστα λιπαρά.
Λαχανικά και φρούτα: Πρόκειται για πραγματικές «αποθήκες» βιταμινών, μετάλλων, ιχνοστοιχείων, αλλά και άπεπτων ινών,
Όσπρια: Υδατάνθρακες που περιέχουν πολλές φυτικές πρωτεΐνες, ίνες, βιταμίνες και μέταλλα.

Πηγή: Κούτσα Συμεών, Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης (2016), «Η Νηστεία Της Εκκλησίας, Γιατί, Πότε και Πώς νηστεύουμε», Αποστολική Διακονία, Αθήνα.









Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου