Δ Ι Α Β Α Σ Τ Ε
ΜΑΡΤΥΡΙΟΝ ΑΓΙΟΥ ΑΝΘΙΜΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΝΙΚΟΜΗΔΟΥΣ
Συμεών τού Μεταφραστού
Ακολουθία του αγίου ενδόξου Ιερομάρτυρος Ανθίμου Επισκόπου Νικομηδείας. Ψαλλομένη τη Γ'. του Σεπτεμβρίου Μηνός. / Συντεθείσα παρά του Δ. Γρηγοριάδου. Νυν πρώτον τύποις εκδοθείσα δαπάνη του παναγιωτάτου και Σεβασμιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κυρίου κυρίου Ανθίμου Βυζαντίου, επί τω διανεμηθήναι δωρεάν ταις ιεραις εκκλησίαις.
DE S. ANTHIMO EPISCOPO MARTYRIBUS NIKOMIDIAE
Ο ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΑΝΘΙΜΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΙΚΟΜΗΔΕΙΑΣ
ΜΑΡΤΥΡΙΟΝ ΑΓΙΟΥ ΑΝΘΙΜΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΝΙΚΟΜΗΔΟΥΣ
Συμεών τού Μεταφραστού
Ακολουθία του αγίου ενδόξου Ιερομάρτυρος Ανθίμου Επισκόπου Νικομηδείας. Ψαλλομένη τη Γ'. του Σεπτεμβρίου Μηνός. / Συντεθείσα παρά του Δ. Γρηγοριάδου. Νυν πρώτον τύποις εκδοθείσα δαπάνη του παναγιωτάτου και Σεβασμιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κυρίου κυρίου Ανθίμου Βυζαντίου, επί τω διανεμηθήναι δωρεάν ταις ιεραις εκκλησίαις.
DE S. ANTHIMO EPISCOPO MARTYRIBUS NIKOMIDIAE
Ο ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΑΝΘΙΜΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΙΚΟΜΗΔΕΙΑΣ
Άγιος Ιερομάρτυρας Άνθιμος Επίσκοπος Νικομήδειας
Сщмч. Анфим.
Тзортзи (Зорзис) Фука. Фреска. Афон (Дионисиат). 1547 г.
Άγιος Άνθιμος.
Τοιχογραφία ( Fresco.) τού έτους 1547 μ.Χ.
στήν Ιερά Μονή Διονυσίου Αγίου Όρους.
¨Εργο τούΤζώρτζης (Ζώρζης) Fuca.
Τμηθεὶς κεφαλὴν Μάρτυς Ἄνθιμε ξίφει,
Καὶ νεκρὸς ἀνθεῖς εἰς Θεοῦ δόξαν τρίχας. Ἄνθιμον ἐν τριτάτῃ ἀπέκτεινε ξίφος ὀξύ. | |||||
Βιογραφία
Ο Άγιος Άνθιμος έζησε στα τέλη του 3ου αιώνα μ.Χ. και πατρίδα του ήταν η Νικομήδεια. Από μικρός διακρίθηκε για τον ευσεβή ζήλο του προς τα θεία. Όταν ενηλικιώθηκε, η ζωή του ήταν υπόδειγμα σωφροσύνης και αγάπης. Επειδή πλούσια κατείχε το θησαυρό των θείων αληθειών, η θερμή του διδασκαλία, εμπνεόμενη από αποστολικό ζήλο, έβρισκε σχεδόν πάντα ανταπόκριση στις ψυχές των πιστών. Η πνευματική ικανότητα του Άνθιμου ώθησε τους χριστιανούς της Νικομήδειας και τον έπεισαν να γίνει Ιερέας και αργότερα επίσκοπος τους.
Сщмч. Анфим.
Фреска св. Георгияя в Старой Ладоге. Около 1167 года.
Άγιος Άνθιμος.
Τοιχογραφία ( Fresco.) τού έτους περίπου 1167 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Παλαιά Ladoga ( είναι μια λευκή πέτρινη εκκλησία του δεύτερου μισού του 12ου αιώνα , που βρίσκεται στην επικράτεια του οχυρού Starodaladozhsky, Παλιά Ladoga , περιοχή Volkhov της περιφέρειας του Λένινγκραντ. Μια από τις παλαιότερες επιβλητικές εκκλησίες στη Ρωσία . Μαζί με τον καθεδρικό ναό της μονής του Στριτολαντζόφσκι είναι η πιο βόρεια ρωσική πέτρινη εκκλησία της προ-Μογγολικής περιόδου . Όπως πιστεύουν οι περισσότεροι ερευνητές, ο ναός του Αγίου Γεωργίου παραδόθηκε στον πελάτη το 1165-1166 μ.Χ. Στο ναό σώζονται θραύσματα μοναδικών τοιχογραφιών του 12ου αιώνα)
Священномученик Анфим
(фреска церкви Спаса Преображения на Ильине улице,
Великий Новгород, 1378 год)
Ιερομάρτυς Άνθιμος.
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους 1378 μ.Χ. στον Ιερό Ναό τής Μεταμορφώσεως τού Σωτήρος στην οδό Ilyin. Νόβγκοροντ. Ρωσία ( κτίστηκε το 1374 μ.Χ. καί είναι ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία της αρχιτεκτονικής του Νόβγκοροντ του 14ου αιώνα και το 1378 μ.Χ. ζωγραφίστηκε με τοιχογραφίες).
από τον Θεοφάνη τον Έλληνα (περίπου το 1340 - περίπου το 1410 μ.Χ. ) ο οποίος είναι ένας σπουδαίος βυζαντινός και ρωσικός ζωγράφος ζωγράφος, μινιατούχος και δάσκαλος μνημειώδους ζωγραφικής τοιχογραφίας)
Священномученик Анфим, Епископ Никомидийский.
Фреска церкви Св. Николая Орфаноса в Салониках, Греция. XIV век.
Άγιος Άνθιμος Νικομηδείας
Τοιχογραφία (Fresco) τού 14ου αιώνα μ.Χ. στον Ιερό Ναό τού Αγίου Νικολάου Ορφανού στη Θεσσαλονίκη.
Священномученик Анфим, Епископ Никомидийский.
Άγιος Άνθιμος Νικομηδείας
Свв. Парфений и Анфим.
Священномученик Анфим, Епископ Никомидийский
Фреска церкви Благовещения. Грачаница. Косово. Сербия.
Около 1318 г.
Άγιοι Παρθένιος και Άνθιμος.
Άγιος Άνθιμος Νικομηδείας
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους περίπου 1318 μ.Χ. στον Ιερό Ναό τού Ευαγγελισμού τής Θεοτόκου τής Ϊεράς Μονής Γκρατσάνιτσα.
Κοσσυφοπέδιο Σερβία.
Священномученик Анфим, епископ Никомидийский.
Из альбома Фрески монастыря Дечаны (Высокие Дечаны), Косово,
Άγιος Άνθιμος Νικομηδείας
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους περίπου 1350 μ.Χ.
στήν Ϊερά Μονή Βισόκι Ντέτσανι. Κοσσυφοπέδιο Σερβία.
Священномученик Анфим, епископ Никомидийский.
Фрески церкви Святой Троицы в Сопочанах. XIII век.
Άγιος Άνθιμος Νικομηδείας
Τοιχογραφία (Fresco) τού 13ου αιώνα μ.Χ.
στον Ϊερό Ναό τής Αγίας Τριάδας τής Ιεράς Μονής Σόποτσανι
(Μονή Sopočany ( Σερβικό Manastir Sopojani ) - Ορθόδοξο μοναστήρι της Σερβίας που ευρίσκεται κοντά στην πόλη Novi Pazar (νότια της Σερβίας. Βασίζεται στη γραφική κοιλάδα του ποταμού Rashki , κοντά στην αρχαία φυλή - το κέντρο του σερβικού κράτους Uroshem I μέχρι το 1263 ως το μαυσωλείο του βασιλιά και της οικογένειάς του).
Священномученик Анфим, Епископ Никомидийский. \
Фреска XIV века в нартексе (притворе) комплекса Печской
Άγιος Άνθιμος Νικομηδείας
Τοιχογραφία (Fresco) τού 14ου αιώνα μ.Χ.
στον Νάρθηκα τής Ιεράς Πατριαρχικής Μονής Πεκίου ( Μονής Πετς που είναι μια Ορθόδοξη Μονή της Σερβίας που βρίσκεται στην αυτόνομη περιοχή του Κοσσυφοπεδίου , κοντά στην πόλη Pec στην είσοδο του φαραγγιού Rugovskoye) .
Όταν, όμως, έγινε ο διωγμός επί Διοκλητιανού, τον κυνήγησαν και τον συνέλαβαν (302 μ.Χ.). Ο Διοκλητιανός του πρότεινε να θυσιάσει στους Θεούς για να κερδίσει τη ζωή του, αλλιώς τον περίμεναν φρικτά βασανιστήρια, και του έδειξε το όργανα που θα τον βασάνιζαν. Ο Άνθιμος είπε: «Γιατί μου τα δείχνεις; για να με φοβίσεις; Αυτά ας τα φοβούνται εκείνοι, για τους οποίους η παρούσα ζωή είναι μόνο ηδονή και τη στέρηση της θεωρούν μεγάλη απώλεια. Αλλά σε μένα, όπως και σε κάθε χριστιανό, αυτά δεν ασκούν καμιά γοητεία. Το σώμα μου είναι πρόσκαιρο και ευτελές, που μόνη αξία έχει, όταν αγιασθεί δια του Χριστού και δοθεί εις την κατά Χριστόν ζωή. Επομένως, τιμωρίες και βάσανα είναι για μένα πιο ποθητά από του να αρνηθώ το Σωτήρα μου». Τότε, αφού τον βασάνισαν φρικτά, τελικά τον αποκεφάλισαν.
Сщмч. Анфим Никомидийский. Миниатюра Минология Василия II. Константинополь. 985 г. Ватиканская библиотека. Рим.
Το μαρτύριο του Αγίου Ἀνθιμουκαι τους οπαδών του Μικρογραφία (Μινιατούρα) στό Μηνολόγιο τού Βασίλειου Β. τό ἔτος 985 μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη. Τώρα ευρίσκεται στην Βιβλιοθήκη του Βατικανού. Ρώμη.
Мучение св. Анфима.
Тзортзи (Зорзис) Фука. Фреска. Афон (Дионисиат). 1547 г.
Το Μαρτύριο τού Αγίου Ανθίμου.
Τοιχογραφία ( Fresco.) τού έτους 1547 μ.Χ.
στήν Ιερά Μονή Διονυσίου Αγίου Όρους.
¨Εργο τούΤζώρτζης (Ζώρζης) Fuca.
Мучение св. Анфима.
Фреска. Месяцеслов. Афон (Ватопед). 1721 г.
Το Μαρτύριο τού Αγίου Ανθίμου.
Τοιχογραφία ( Fresco.) τού έτους 1721 μ.Χ.
στήν Ιερά Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους.
Минологий-Сентябрь (сщмч. Анфим).
Фреска. Около 1318 г.
церкви Благовещения. Грачаница. Косово. Сербия
Μηνολόγιο-Σεπτέμβριος ( Άγιος Άνθιμος).
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους περίπου 1318 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό τού Ευαγγελισμού τής Θεοτόκου
τής Ϊεράς Μονής Γκρατσάνιτσα. Κοσσυφοπέδιο Σερβία.
Анфим еп. Никомидийский, сщмч.
Фива Коринфская, диаконисса (3 сентября)
Менологий на 2-5 сентября
Византия. Греция; XIV в.; памятник:
Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion);
10 x 13 см.; местонахождение: Англия. Оксфорд.
Бодлеанская Библиотека
(Bodleian Library)
Το Μαρτύριο τού Αγίου Ανθίμου.
και Η Οσία Φοίβη η διακόνισσα
Μηνολόγιο 2 - 5 Σεπτεμβρίου
Βυζαντινή Μηνολόγιο τού 14ου αιώνα μ.Χ.
Τώρα ευρίσκεται στην Αγγλία. Οξφόρδη.
Bodleian Βιβλιοθήκη (Bodleian Library)
Σύμφωνα με την έκδοση ενός ιστορικού για να τον συνομήλικος, Ευσέβιος Καισαρείας , λίγες μέρες αργότερα, στις 24 Φεβρουαρίου, 303 , όταν ο Διοκλητιανός εξέδωσε το πρώτο διάταγμα κατά των χριστιανών, το αυτοκρατορικό ανάκτορο της Νικομήδειας έπιασε φωτιά. Η φωτιά προκάλεσε αρκετές αντίποινα για τους χριστιανούς , πολλοί από τους οποίους ήταν πνίγηκαν ή κάηκαν ζωντανοί. Για τον Ἀνθιμο, σύμφωνα με τον Ευσέβιο, άγγιξε τον αποκεφαλισμό.
Ο Ευσέβιος, από την άλλη πλευρά, δεν αναφέρει το έτος και την ημερομηνία γέννησης του Ἀνθιμου. Στο μαρτυρολόγιο Geronimo (Martyrologium Hieronymianum ) , όμως, αναφέρεται ως ημερομηνία γέννησης στις 27, Απρίλη του ένα άγνωστο χρόνο.
| |||||
Ἀπολυτίκιον Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε. Ὡς φοῖνιξ ἐξήνθισας, τὴ Ἐκκλησία Χριστοῦ, καρποὶς τοὶς τῶν λόγων σου, τῶν εὐσεβῶν τᾶς ψυχᾶς, ἐκτρέφων ἐν χάριτι ὅθεν καὶ ἐναθλήσας, Πάτερ Ἄνθιμε χαίρων, ὤφθης Ἱερομάρτυς, εὐκλεὴς τοῦ Σωτῆρος, ὦ πρέσβευε δεόμεθα, ὑπὲρ τῶν ψυχῶν ἠμῶν. Ἕτερον Ἀπολυτίκιον Ἦχος δ’. Καὶ τρόπων μέτοχος, καὶ θρόνων διάδοχος, τῶν Ἀποστόλων γενόμενος, τὴν πρᾶξιν εὗρες θεόπνευστε, εἰς θεωρίας ἐπίβασιν· διὰ τοῦτο τὸν λόγον τῆς ἀληθείας ὀρθοτομῶν, καὶ τῇ πίστει ἐνήθλησας μέχρις αἵματος, Ἱερομάρτυς Ἄνθιμε· Πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν. Ἕτερον Ἀπολυτίκιον Ἦχος α’. Τοῦ λίθου σφραγισθέντος. Τῆς ποίμνης σου θεόφρον, στερρὸς προστάτης γενόμενος, ὑπὲρ αὐτῆς ἑτοίμως τὸ σὸν αἷμα ἐξέχεας, καὶ ἀπειλὰς τῶν δυσμενῶν μὴ πτοηθείς, ἐν οὐρανοῖς νῦν ἀγάλλῃ, τῷ θρόνῳ τῆς τρισηλίου Θεότητος παριστάμενος. Δόξα τῷ ἐνισχύσαντί σε Χριστῷ· δόξα τῇ εὐψυχίᾳ σου, δόξα τῇ μαρτυρικῇ σου Ἄνθιμε καρτερότητι. (Ποίημα Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Ἀνθίμου Δ'). Ἕτερον Ἀπολυτίκιον Ἦχος α’. Τοῦ λίθου σφραγισθέντος. Φωστὴρ Νικομηδείας ἀνεδείχθης πολύφωτος, καὶ πάσης Ἐκκλησίας Πάτερ Ἄνθιμε πρόβολος· ἀθλήσας γὰρ στεῤῥῶς ὑπὲρ Χριστοῦ, πλουσίων ἠξιώθης δωρεῶν· διὰ τοῦτό σε τιμῶμεν ἀσματικῶς, Ἱερομάρτυς κράζοντες: Δόξα τῷ δεδωκότι σοι ἰσχύν, δόξα τῷ σὲ στεφανώσαντι, δόξα τῷ ἐνεργοῦντι διὰ σοῦ πᾶσιν ἰάματα. Κοντάκιον Ἦχος δ’ . Ὁ ὑψωθεὶς. Ἐν ἱερεῦσιν εὐσεβῶς διαπρέψας, καὶ μαρτυρίου τὴν ὁδὸν διανύσας, τὰ τῶν εἰδώλων ἔσβεσας σεβάσματα, πρόμαχος γενόμενος, τῆς σῆς ποίμνης θεόφρον, διό σε καὶ γεραίρει νῦν, μυστικῶς ἐκβοῶσα· Ἐκ τῶν κινδύνων λύτρωσαι ἡμᾶς, ταῖς σαῖς πρεσβείαις, Πατὴρ ἡμῶν Ἄνθιμε. Κάθισμα Ἦχος α’. Τὸν τάφον σου Σωτὴρ. Τὸ αἷμά σου σοφέ, μυστικῶς ἀνεβόα, ἐκ γῆς πρὸς τὸν Θεόν, ὡς τοῦ Ἄβελ θεόφρον· σαφῶς γὰρ ἐκήρυξας, τὴν Τριάδα τὴν ἄκτιστον· ὅθεν Ἄνθιμε, ποιμαντικῶς διαπρέψας, ἀπεδίωξας, τοὺς τῶν αἱρέσεων θῆρας, ὡς φύλαξ τῆς πίστεως.
Τοιχογραφία τού 14ου αιώνα
Ὁ Οἶκος Ἐνθεὶς μοι γνῶσιν θεϊκήν, τὸν ζόφον τῆς ἀγνοίας, ἐκ τῆς ἐμῆς καρδίας, ἀπέλασον εὐχαῖς σου, ὅπως ὑμνήσω σου πιστῶς τὴν ἁγίαν μνήμην, ἐν ᾗ Ἀγγέλων χοροί, μετὰ Μαρτύρων σήμερον εὐφραίνονται ἐνθέως· καὶ ἄνθρωποι, ὕμνοις ἐγκωμίων τὴν σὴν κάραν, ὥσπερ ἄνθη συμπλέξαντες, στέφουσιν ἀξίως, αἰτοῦντες παρὰ σοῦ λαβεῖν, τῶν πταισμάτων ἀποχήν, καὶ τῶν κακῶν τοῦ βίου λύσιν, καὶ ἐχθρῶν ὁρατῶν καὶ ἀοράτων ῥυσθῆναι, ταῖς σαῖς πρεσβείαις, Πατὴρ ἡμῶν Ἄνθιμε. Μεγαλυνάριον Τὸν ἐν ἰερεῦσιν ἱερουργόν, μύστην τοῦ Δεσπότου, καὶ ἐν μάρτυσι θαυμαστόν, Ἱερομαρτύρων, τὸ κλέος εὐφημοῦμεν· Ἄνθιμε Ἱεράρχα, θεομακάριστε. Ἕτερον Μεγαλυνάριον Ἔχει δὲ τὸ πνεῦμά σου Οὐρανός, καὶ ἡμεῖς πλουτοῦμεν, τὴν εἰκόνα σου φέροντες, ἥν μετ’ εὐλαβείας καὶ πόθου ἀνεικάστου, τιμῶντες προσκυνοῦμεν, καὶ ἀσπαζόμεθα.
Минея - Сентябрь (фрагмент). Икона. Русь. Начало XVII в.
Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии.
Μηναίο - Σεπτέμβριος (τεμάχιο). Εικονίδιο. Russ. Αρχές τού 17ου αιώνα,
στήν Εκκλησία καί τό Αρχαιολογίκό Γραφείο τής Θεολογικής Ακαδημίας της Μόσχας. Ἕτερον Μεγαλυνάριον Φύλαττε τρισμάκαρ ταῖς σαῖς εὐχαῖς, πάντας τοὺς τιμῶντας, τὴν πανίερον μνήμην σου, καὶ τοὺς σοὺς ἀγῶνας, καὶ ῥῦσαι αἰωνίως, παντοίας καταδίκης, Ἄνθιμε ἔνδοξε. Ἕτερον Μεγαλυνάριον Χαίροις τοῦ Σωτῆρος μυσταγωγέ, τῶν Ἀρχιερέων, ὐποτύπωσις καὶ κανών· χαίροις τῶν Μαρτύρων, σύναθλος καὶ ἀλείπτης, Ἄνθιμε Ἱεράρχα, ἡμῶν ἀντίληψις.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου