Πέμπτη, 26 Ιουλίου 2018




Δ Ι Α Β Α Σ Τ Ε

Ο Βίος της Αγ. Παρασκευής της Οσιομάρτυρος.
Εν Αθήναις :Χρήστος Δ. Φέξης,[χ.χ.].



Ακολουθία και Βίος της Αγίας οσιομάρτυρος του Χριστού Παρασκευής ψαλλομένη τη 26 Ιουλίου Ποιηθείσα υπό Νικοδήμου Αγιορείτου τω 1856 νυν σε υπό του ελαχίστου εν ιερεύσι Γεωργ. Α. Βουτέρη Εφημερίου του ενταύθα ενοριακού ναού οσίου Μελετίου.Εν Αθήναις :Τύποις: "Πανελληνίου Κράτους",1915.




Свв. Параскева. Икона. XIV в.
Αγία Παρασκευή. Εικόνα τού 14ου αιώνα μ.Χ.





Вмц. Параскева. Икона. Русь. 2-я половина XVI в. 85 х 63. Из часовни д. Пасмурово в 40 км. От Череповца. ЧКМ. Череповец. Вологодская обл.
Αγία Παρασκευά.Εικόνα ρωσική τού δευτέρου μισοῦ μισό του 16ου αιώνα μ.Χ. στο Παρεκκλήσιο τού χωριού Pasmurovo 40 km. από Τσερέποβετς. Τώρα ευρίσκεται στο Κολλέγιο τού Χάλυβα Τσερέποβιτς στην  Περιφέ.ρεια Vologda




 Вмц. Параскева Пятница», XV в., Вологодский музей
Αγία Παρασκευά.Εικόνα ρωσική του 15ου αιώνα μ.Χ. στο Μουσείο Vologda





Вмц. Параскева Пятница», XV в., Вологодский музей неизвестен,
Αγία Παρασκευή , Μέγας Βασίλειος, Γρηγόριος Θεολόγος, Ιωάννης Χρυσόστομος.
Εικόνα ρωσική του 15ου αιώνα μ.Χ. στο Μουσείο Vologda


Nικόδημος Αγιορείτης (ο Νάξιος), Ακολουθία της Αγίας οσιομάρτυρος του Χριστού Παρασκευής :Ψαλλομένη τη Κστ'. Ιουλίου. Εν Αθήναις: Βιβλιοπωλείον Ανδρέου Β. Πάσχα, 1911.



Σύνθετη Εἰκόνα τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς μέ σκηνές τοῦ βίου της 
στό Ἐκκλησιαστικό Μουσεῖο τῆς Σιάτιστας










Η Αγία Παρασκευή ή Αθληφόρος καί Οσιομάρτυς





Θεῷ παρεσκεύασας ἁγνὸν ὡς δόμον,
Σαυτὴν ἄγουσα, Σεμνή, εἰς κατοικίαν.
Παρασκευὴν ἔκτανεν εἰκάδι χαλκὸς ἐν ἕκτῃ. 


Ο βίος της

Νεανική ηλικία

Γεννήθηκε σε προάστιο της Ρώμης επί αυτοκρατορίας Αδριανού. ( 117-138 μ.Χ). Γονείς της ήταν ο Αγαθόνικος και η Πολιτεία, που ήταν χριστιανοί και οικονομικά εύποροι. Ήταν μοναχοπαίδι. Το όνομά της, της αποδόθηκε λόγω της ημέρας Παρασκευής, κατά την οποία γεννήθηκε. Η ανατροφή της από μικρή ηλικία έγινε βάσει χριστιανικών αρχών.







Вмц. Параскева с житием. Икона. Русь. 1-я четверть XVI в. 141 х 115. Из Спасской Даниловской церкви близь Устюжны. В 1994 г. похищена из экспозиции Устюженского краеведческого музея Вологодской обл.
Αγία Παρασκευά με σκηνές από τη ζωή της.Εικόνα ρωσική τού πρώτου τρίμηνου τού 16ου αιώνα μ.Χ.  Από το Spassky Danilovskaya  στην Εκκλησία τού Σωτήρος κοντά  στην Ustyuzhna, (μια πόλη στη Ρωσία , διοικητικό κέντρο της περιοχής Ustyuzhna της περιοχής Βόλογκντα . Θα βρίσκεται και στις δύο όχθες του ποταμού Mologa (εκβάλλει στο Rybinsk Reservoir ), 244 χλμ (οδικώς) δυτικά της Βόλογκντα , 54 χλμ από το σιδηροδρομικό σταθμό στην πόλη της Pestovo . Το κέντρο της πόλης βρίσκεται στη δεξιά όχθη του Νότου, στα δυτικά προάστια της πόλης στο Mologa ρέει σωστά παραπόταμο Higino , και στο κέντρο του ποταμού μάγισσα)  . Από το 1994 ευρίσκεται στο Ustyuzhna περιφερειακό μουσείο της περιοχής Vologda (Βόλογκντα ).




Вмч. Параскева с житиями. Русская икона, первая половина XVI в.
Αγία Παρασκευά.Εικόνα ρωσική τού πρώτου μισοῦ μισό του 16ου αιώνα μ.Χ.




Св. Параскева Пятница. Икона. Русский Север. Начало XVI в. 58 х 40. Из собрания С.П. Рябушинского. В 1926 из Гос. Музейного фонда поступила в ГИМ.
Αγία Παρασκευή. Εικόνα ρωσική στις αρχές τού 16ου  αιώνα μ.Χ..  από την Συλλογή τού Stepan Πάβλοβιτς Ryabushinsky. Το 1926 ευρίσκεται στο Κρατικό Ιστορικό. Μουσείο της Ρωσίας


Ενηλικίωση και δράση

Σε ηλικία 20 ετών έμεινε ορφανή και από τους δυο γονείς, γεγονός που την κατέστησε κληρονόμο σημαντικής περιουσίας, την οποία και εκποίησε, διαθέτοντας τα χρήματα σε φτωχούς και ασθενείς. Ασχολήθηκε εντατικά με την ιεραποστολή, στην πόλη της Ρώμης και την ευρύτερη περιοχή, διδάσκοντας τον Χριστιανισμό κατ-οίκον σε ανθρώπους αδύναμων κοινωνικά ομάδων. Η δράση της έγινε γνωστή στους Ρωμαίους και κλήθηκε σε απολογία από τον αυτοκράτορα Αντωνίνο.








 Мучение св. Параскевы огнём. Клеймо житийной иконы, XVI в.
Το μαρτύριο τής Αγίας Παρασκευής. Εικόνα τού 16ου αιώνα μ.Χ.





 Менологий 26 - 29 июля
Византия. Греция; XIV в.; памятник: 
Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion); 
10 x 13 см.;  местонахождение: Англия. Оксфорд. 
Бодлеанская Библиотека 
(Bodleian Library)
Μηνολόγιο 26 - 29, Ιουλίου. 
Βυζαντινή Μηνολόγιο  τού 14ου αιώνα μ.Χ. 
Τώρα ευρίσκεται στην  Αγγλία. Οξφόρδη. 
Bodleian Βιβλιοθήκη (Bodleian Library) 






Το μαρτύριό της

Ο αυτοκράτορας της ζήτησε να αρνηθεί τα θρησκευτικά της πιστεύω και στην προσπάθειά του να την πείσει, της προσέφερε διάφορα ανταλλάγματα. Η Αγία απέρριψε την πρόταση, οδηγούμενη σε βασανιστήριο (της φόρεσαν πυρακτωμένη περικεφαλαία στο κεφάλι) και στη συνέχεια στη φυλακή, όπου πέρασε ένα διάστημα στην απομόνωση. Στην αγιογραφία τής αναφέρεται πως ένας άγγελος του Θεού, την επισκέφθηκε απελευθερώνοντάς την απ'τα δεσμά. Έπειτα κλήθηκε ξανά να αλλαξοπιστήσει κι αφού δεν έδειχνε να μεταπείθεται, ο Αντωνίνος διέταξε το βασανισμό της μέχρι θανάτου.

Η Εφέστια Εικόνα της Αγ. Παρασκευής 
στον ομώνυμο Ιερό Ναό της στήν Χαλκίδα



Τα αγιογραφικά στοιχεία αναφέρουν, ότι για να την θανατώσουν την οδήγησαν μέσα σε ένα μεγάλο καζάνι με καυτό λάδι, αλλά εκείνη παρέμεινε ζωντανή. Ο Αντωνίνος, αδυνατώντας να το πιστέψει, θέλησε να προσεγγίσει το καζάνι ο ίδιος με σκοπό να διαπιστώσει τι συμβαίνει. Πλησιάζοντας όμως, από τον ατμό ή από κάποια άλλη αιτία, τραυματίστηκαν τα μάτια του με αποτέλεσμα να τυφλωθεί. Σύμφωνα με την παράδοση, η Αγία Παρασκευή, τον θεράπευσε με θαυματουργικό τρόπο (γι' αυτό θεωρείται προστάτιδα των ματιών από τους Χριστιανούς) και έτσι ο Αντωνίνος την άφησε ελεύθερη να επιστρεψει στο έργο της.







Το τέλος της ζωής της

Τμήμα της κάρας της Οσίας Παρασκευής της Ρωμαίας.
στην Ιερά Μονή Κοιμήσεως τής Θεοτόκου Μακρυμάλλης (Εύβοια).






Τμήμα της κάρας της Οσίας Παρασκευής της Ρωμαίας.
Αποθησαυρίζεται στην Ιερά Μονή Ἀσωμάτων Πετράκη (Αθήνα).









ΤΕΜΑΧΙΟΝ ΕΚ ΤΗΣ ΚΑΡΑΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΟΣΙΟΠΑΡΘΕΝΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ 
ΠΟΥ ΦΥΛΑΣΣΕΤΑΙ ΣΤΟΝ Ι.Ν.ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥ ΟΜΩΝΥΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ








Λειψανοθήκες της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας Αγίου Όρους που περιέχουν:το αριστερό και άφθαρτο χέρι της Αγίας Μυροφόρου και Ισαποστόλου Μαρίας της Μαγδαληνής,
λείψανο της Αγίας Ευδοξίας της Οσιομάρτυρος,
λείψανα της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Βαρβάρας,
το ποδαράκι του τρίχρονου Αγίου Μάρτυρος Κηρύκου,
τη κάρα του Αγίου Παύλου του Ομολογητού,
το πόδι του Αγίου Μάρτυρος Σεργίου,
τη κάρα του Αγίου Μοδέστου, Πατριάρχου Ιεροσολύμων και μικρολείψανα των:
Αγίου Παντελεήμονος του Μεγαλομάρτυρος και Ιαματικού,
Αγίου Ιωάννου Προδρόμου και Βαπτιστού,
Αγίου Μάρτυρος Τρύφωνος,
Προφήτου Ναούμ,
Αγίας Μεγαλομάρτυρος Παρασκευής
 και
Οσίου Συμεών του Στυλίτου.








Λειψανοθήκες της Ιεράς Μονής Ιβήρων Αγίου Όρους που περιέχουν:

,




Λειψανοθήκες της Ιεράς Μονής Ιβήρων Αγίου Όρους που περιέχουν:







Λειψανοθήκες της Ιεράς Μονής Ιβήρων Αγίου Όρους που περιέχουν:













Απότμημα λειψάνου της Αγίας Παρασκευης 
στην Ι.Μονή Αγίας Βαρβάρας Σύρου








Απότμημα λειψάνου της Αγίας Παρασκευης 
στον Ι. Ναό Αγίου Νικολάου Δελφών








Απότμημα λειψάνου της δεξιάς Χειρός της Αγίας Παρασκευης 
στο ομώνυμο Ι. Ησυχαστήριο στις Κυνοπιάστες Κερκύρας 








Απότμημα λειψάνου της Αγίας Παρασκευης
 στον Ι. Ναό Αγίας Τριάδος Πετρουπόλεως










Στην Ιερα Μονη Τιμίου Προδρόμου Νικήσιανης Καβάλας
 φυλλάσονται λείψανα πολλών αγίων όπως:
  1. Λείψανο Αγίας Μεγαλομάρτυρος Παρασκευής.







Απότμημα λειψάνου της Αγίας Παρασκευης 
στον Ι. Ναό Αγίας Αναστασίας Φαρμακολυτρίας 
στην Μάκρη Αλεξανδρουπόλεως









Στον Ιερό Ναό Παναγίας Φανερωμένης
Η ιερά Λειψανοθήκη περιέχει τίμια Λείψανα των Αγίων:
1. Αγίου Γεωργίου του Μεγαλομάρτυρος και Τροπαιοφόρου (23 Απριλίου)
2. Αγίου Χαραλάμπους του Ιερομάρτυρος (10 Φεβρουαρίου)
3. Αγίου Παντελεήμονος του Μεγαλομάρτυρος και Ιαματικού (27 Ιουλίου)
4. Αγίου Ερμολάου (26 Ιουλίου)
5. Αγίου Ελευθερίου του Ιερομάρτυρος (15Δεκεμβρίου)
6. Αγίου Θεοδώρου του Μεγαλομάρτυς του Τήρωνος (17 Φεβρουαρίου)
7. Αγίου Αντύπα επισκόπου Περγάμου (11 Απριλίου)
8. Αγίου Διονύσιος του Αρεοπαγίτου (3 Οκτωβρίου)
9. Αγίας Παρασκευής της Οσιομάρτυρος (26 Ιουλίου)
10. Αγίας Βαρβάρας της Μεγαλομάρτυρος (4 Δεκεμβρίου)
11. Αγίας Κυριακής της Μεγαλομάρτυρος (7 Ιουλίου)
12. Αγίας Αναστασίας της Φαρμακολυτρίας (22 Δεκεμβρίου)
13. Οσίας Πελαγίας της Μάρτυρος (4 Μαΐου)











Έπειτα από κάποια χρόνια ο Αντωνίνος πέθανε και στη διαδοχή του ο Μάρκος Αυρήλιος, εξαπέλυσε νέο διωγμό κατά των χριστιανών, με την Αγία να συλλαμβάνεται ξανά. Σύμφωνα -και πάλι- με τα όσα λέει η αγιογραφία, ο ίδιος ο αυτοκράτορας έδωσε εντολή στους έπαρχους Ασκληπιό και Ταράσιο να τη βασανίσουν. Ο πρώτος την έριξε σε χώρο που φυλάσσονταν φίδια, τα οποία όμως πέθαναν όταν την πλησίασαν και έτσι ο έτερος αποφάσισε να την αποκεφαλίσει.

Η εκτέλεση της Αγίας Παρασκευής, του 16ου αιώνα.
Μιχαήλ Δαμασκηνός, «Αποτομή της Αγίας Παρασκευής»
 (Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου). 
Η εικόνα περιλαμβάνει στοιχεία τόσο της ελληνικής τεχνοτροπίας όσο και της λατινικής. 
Στο κάτω μέρος της, κεντρικά, απεικονίζεται ο αφιερωτής της εικόνας. 
Η εικόνα φέρει την επιγραφή «Ποίημα Μιχαήλ Δαμασκηνού»[1]







Το όνομα και η μνήμη της τιμούνται από την Ορθόδοξη Εκκλησία στις 26 Ιουλίου.



Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α’.
Τὴν σπουδήν σου τῇ κλήσει κατάλληλον, ἐργασαμένη φερώνυμε, τὴν ὁμώνυμόν σου πίστιν εἰς κατοικίαν κεκλήρωσαι, Παρασκευὴ ἀθλοφόρε· ὅθεν προχέεις ἰάματα, καὶ πρεσβεύεις ὑπὲρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν.

Κοντάκιον
Ἦχος δ’. Ἐπεφάνης σήμερον.
Τὸν ναόν σου πάνσεμνε, ὡς ἱατρεῖον ψυχικὸν εὑράμενοι, ἐν τούτῳ πάντες οἱ πιστοί, μεγαλοφώνως τιμῶμέν σε, Ὁσιομάρτυς Παρασκευὴ ἀοίδιμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...