Δ Ι Α Β Α Σ Τ Ε
ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΗΣ ΟΣΙΑΣ ΠΕΛΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΝ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ
Συμεών τοῦ Μεταφραστοῦ
(σελίδες 907 - 920 )
ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΗΣ ΟΣΙΑΣ ΠΕΛΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΝ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ
Συμεών τοῦ Μεταφραστοῦ
(σελίδες 907 - 920 )
Η Οσία Πελαγία
Αἴσχους πλυθεῖσα καὶ λιποῦσα τὸν σάλον,
Πρὸς ὅρμον ἥκεις οὐρανοῦ Πελαγία. Ὀγδοάτῃ ὑπάλυξε βίου πέλαγος Πελαγία. |
Βιογραφία
Η Οσία Πελαγία ζούσε στην Αντιόχεια τής Συρίας και ανήκε στην τάξη των ελαφρών γυναικών.
Свв. Пелагия и Пелагия. Косово. Грачаница. ФрескаСвято- Благовещенской церкви. Около 1318 г.
Ἁγία Μάρτυς Πελαγία ἡ Παρθένος μέ τήν Ὁσία Πελαγία.
Τοιχογραφία (Fresco) περίπου τοῦ ἔτους 1318 μ.Χ. στήν Εκκλησία του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, Γκρατσάνιτσα
Κοσσυφοπέδιο Σερβία
Sainte Pélagie et ses courtisans. Saint Nonnus priant. Cote : Français 185 , Fol. 264v Vies de saints, France, Paris, XIVe siècle, Richard de Montbaston et collaborateurs
Αγία Πελαγία και τους αυλικούς (εραστές) της. Άγιος Νόννος προσεύχεται. γιά την σωτηρία της Cote: Γαλλικά 185, Fol. 264V Βίοι Αγίων, Γαλλία, Παρίσι, 14ος αιώνας μ.Χ., ο Richard Montbaston και συνεργάτες
Фреска из монастыря Высокие Дечаны. Сербия Αγία Πελαγία στον Άγιο Νόννη. Τοιχογραφία (Fresco.) τού έτους περίπου 1350 μ.Χ. στον Ιερό Ναό του Χριστού Παντοκράτορα τής Ιεράς Μονής Βισόκι Ντέτσανι στο Κοσσυφοπέδιο. Σερβία Αγία Πελαγία .Μικρογραφία (Μινιατούρα) στό Μηνολόγιο τοῦ Βασίλειος Β '. 985 μ.Χ. Κωνσταντινούπολη. Τώρα εὑρίσκεται στήν Βιβλιοθήκη τοῦ Βατικανοῦ. Ρώμη
Святые Преподобная Пелагия Антиохийская
и Мученица Пелагия Антиохийская.
Менологий на 8-11 октября
Византия. Греция; XIV в.; памятник:
Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion);
10 x 13 см.; местонахождение: Англия. Оксфорд.
Бодлеанская Библиотека
Ἁγία Μάρτυς Πελαγία ἡ Παρθένος μέ τήν Ὁσία Πελαγία.
Μηνολόγιο 8 -11 Οκτωβρίου
Βυζαντινή Μηνολόγιο τού 14ου αιώνα μ.Χ.
Τώρα ευρίσκεται στην Αγγλία. Οξφόρδη.
Bodleian Βιβλιοθήκη (Bodleian Library)
Πράγματι η Πελαγία τυχαία σε κάποια σύναξη χριστιανών άκουσε θερμό κήρυγμα περί αγνότητας, του επισκόπου Νόννου (βλέπε 10 Νοεμβρίου).
Άγιος Δημήτριος Ροστόφ
Η ζωή τής οσιότατης Μητέρας μας Πελαγίας
Ο Άγιος Αρχιεπίσκοπος της Αντιόχειας 6424 κάλεσε οκτώ επισκόπους από τις γύρω πόλεις για εκκλησιαστικές ανάγκες. Μόλις οι επισκόποι της Συρίας ήρθαν στον καθεδρικό ναό της Αντιόχειας. Ανάμεσά τους ήταν ο επίσκοπος Νόννος, ο οποίος διαχειριζόταν την Εκκλησία της παλαιστινιακής πόλης Ηλιόπολη . Οι επίσκοποι ζήτησαν από τον Νόννο, ως το παλαιότερο, να διαβάσει το κήρυγμα ενώπιον του λαού. Μετά την έξοδο από το ναό, οι επισκόποι είδαν ένα πλήθος νέων. Ανάμεσά τους ήταν η Πελαγία, μια γυναίκα,, γνωστή σε όλη την Αντιόχεια ως πόρνη, ντυμένη με δαπανηρά ρούχα στολισμένα με χρυσό, ακριβές πέτρες και μαργαριτάρια. Ήταν τόσο όμορφο πρόσωπο που η περισυλλογή της ομορφιάς της δεν μπορούσε να είναι αρκετή για να γοητεύσει την κοσμική νεολαία. Περνώντας, γέμιζε τον αέρα με αρωματικό άρωμα. Βλέποντας το να περπατάει έτσι χωρίς ντροπή, με το κεφάλι της αποκαλυμμένο και τους γυμνούς ώμους της, οι επισκόποι έκλειναν τα μάτια τους και, αναστατώντας απαλά, στράφηκαν μακριά, από μια μεγάλη αμαρτία. Και ο ευλογημένηος Νόννος την κοίταζε για πολύ ώρα, μέχρις ότου εξαφανίστηκε από τα μάτια του, και έπειτα, γυρίζοντας στους επισκόπους, είπε: «Δεν σας άρεσε η ομορφιά αυτής της γυναίκας;» Δεν απάντησαν. Ο Νόννος με δάκρυα έσκυψε το κεφάλι του και βύθισε τα δάκρυά του όχι μόνο με ένα μαντήλι που είχε στα χέρια του, αλλά και με το στήθος του. Εκβιάζοντας από τα βάθη της καρδιάς του, ζήτησε και πάλι από τους επισκόπους: «Δεν έχετε δεχθεί την ευχαρίστηση στην όραση της ομορφιάς της;» Ήταν σιωπηλοί. Ο Νόννος δήλωσε: «Έχω μάθει πολλά από αυτήν γιατί ο Κύριος θα βάλει αυτή τη γυναίκα σε μια τρομερή κρίση της, και αυτή θα μας καταδικάσει. Πώς σκέφτεστε, πόσο καιρό ξόδεψε στο υπνοδωμάτιό της, πλένοντας τον εαυτό της, ντυμένη τον εαυτό της, διακοσμώντας τον εαυτό της και κοιτάζοντας στον καθρέφτη με κάθε τρόπο, θεωρώντας όλη της τη σκέψη και φροντίδα να είναι η πιο όμορφη από όλες στα μάτια των προσωρινών θαυμαστών της; Και εμείς, έχοντας τον Αδελφό Νυμφίο στον ουρανό, στον οποίο κοιτάζουν οι άγγελοι , δεν νοιαζόμαστε για τη διακό-σμηση της κακής ψυχής μας, που είναι βεβηλωμένη, γυμνή και γεμάτη ντροπή. Ας προσπαθήσουμε να την πλύνουμε με δάκρυα μετάνοιας και να την ντύσουμε με την ομορφιά των αρετών, ώστε να φαίνεται αποδεκτή στα μάτια του Θεού και όχι να φέρει απογοήτευση και απόρριψη κατά τη διάρκεια του γάμου του Αρνίου. Μετά την ολοκλήρωση αυτής της ορατότητας, ο ευλογημένος Νόννος πήγε στο κελί του στην ίδια εκκλησία του Αγίου Ιουλιανού. Μπαίνοντας στην κρεβατοκάμαρά του, στράφηκε προς το έδαφος και, φωνάζοντας, είπε: «Κύριε Ιησού Χριστέ! συγχώρεσε με τον αμαρτωλό και ανάξιο. Οι φροντίδες αυτής της γυναίκας για τη διακόσμηση του σώματος έχουν ξεπεράσει όλη μου τη φροντίδα για την κακή ψυχή μου. Αυτή η γυναίκα, για να ευχαριστήσει τους θαυμαστές της, να διακοσμήσει τον εαυτό της, έχει δείξει τόσα πολλά πράγματα: αλλά δεν προσπαθώ να σε ευχαριστήσω, Θεέ μου, αλλά όμως παραμένω σε αναισθησία και αμέλεια. Με ποιο πρόσωπο θα σε κοιτάξω; Ποιες λέξεις θα δικαιολογήσω μπροστά σου; Αλίμονο σε μένα τον αμαρτωλό ! Μπροστά από το ιερό σου θυσιαστήριο, δεν σου φέρνω την πνευματική ομορφιά που ζητάς από μένα. Αυτή η γυναίκα, με την ματαιοδοξία της, υποσχέθηκε να ευχαριστήσει τους θνητούς ανθρώπους, έχοντας μια τέτοια υπέροχη εμφάνιση και να κάνει ό, τι υποσχέθηκε: και υποσχέθηκα να σας ευχαριστήσω, Θεέ μου, και να είχα πει ψέματα απο την τεμπελιά μου. Είμαι γυμνός, επειδή δεν έχω κρατήσει τις εντολές ου. Ελπίζω όχι για τα έργα μου, αλλά για το έλεός Σου και από αυτό ελπίζω να λάβω σωτηρία.Κύριε, μη καταστρέφεις τη δημιουργία των χεριών σου: δεν μπορεί να παραμείνει αυτή η ομορφιά στην ακολασία, στη δύναμη των δαίμων, αλλά να την μετατρέψει στον εαυτό της, να δοξαστεί το όνομά της σε αυτό: γιατί όλα είναι δυνατά για σέν ». Τήν νύκτα είδε ένα όνειρο: «Μου φάνηκε ότι έμεινα σε μια από τις γωνίες του ιερού θυσιαστηρίου. Και έτσι, κατά τη διάρκεια της Θ. Λειτουργίας, εμφανίστηκε ένα μαύρο περιστέρι, καλυμμένο με βρωμιά και πλήρωσε τον αέρα με δυσοσμία. πέταξε γύρω μου και δεν μπορούσα να αντέξω τη δυσοσμία του. Όταν ο διάκονος είπε: «Βγείτε στους δρόμους της χαράς», έσκαψε το περιστέρι και δεν το είχα δει μέχρι να τελειώσει η Θ. Λειτουργία. Με την ολοκλήρωση τηςΘ. Λειτουργίας, όταν βγαίναμε από την εκκλησία, ξαφνικά είδα ξανά το ίδιο ακάθαρτο περιστέρι, το οποίο και πάλι πέταξε γύρω μου. Έβαλα το χέρι μου και το πήρα και το έριξα στο νερό που βρισκόταν στη βεράντα της εκκλησίας. και το περιστέρι ξεπλύνετο από όλη του την βρωμιά , πέταξε καθαρό και λευκό σαν χιόνι και, ανεβαίνοντας στο ύψος, έγινε αόρατο ». Το πρωί πήγε μαζί με τους άλλους επισκόπους στην εκκλησία του καθεδρικού ναού, όπου, αφού έφεραν χαιρετισμό στον αρχιεπίσκοπο, εκτελούσαν Θεία Λειτουργία. Μετά το πέρας της Θ. Λειτουργία, ο Αρχιεπίσκοπος της Αντιόχειας παρακάλεσε στον ευλογημένο Νόννο να διδάξει τον λαό. Ο Νόννος άνοιξε το στόμα του και δίδαξε τους ανθρώπους με τη δύναμη της σοφίας του Θεού,. Τα λόγια του δεν διακρίνονταν από την έξοχη σοφία αυτού του κόσμου, αλλά ήταν απλά, κατανοητά σε όλους και αποτελεσματικά: γιατί το Άγιο Πνεύμα μίλησε με το στόμα του. Μίλησε για την τρομερή κρίση και για τη μελλοντική τιμωρία των δίκαιων και αμαρτωλών. Όλοι όσοι ήταν παρόντες ήταν τόσο συγκλονισμένοι από τα λόγια του που πότισαν τη γη με δάκρυα. Στο θέαμα του ελέους Θεού, αυτή η πόρνη ακούγοντας το κήρυγμα του Αγίου Νόννου, ήρθε στο φόβο του Θεού. σκεφτόμενη τις αμαρτίες της και ακούγοντας τις διδασκαλίες του Αγίου Νόννου για το αιώνιο μαρτύριο γι «αυτούς, άρχισε να απελπίζεται, έριξε δάκρυα από τα μάτια της και, με σπασμένη καρδιά, δεν μπορούσε να σταματήσει να κλαίει. Στη συνέχεια, είπε στους δύο υπηρέτες της: «Περιμένετε εδώ, και όταν αυτός ο άγιος άνθρωπος που μίλησε το κήρυγμα, θα βγαίνει, ακολουθήστε τον, ανακαλύψτε πού ζει και όταν επιστρέψετε, πείτε μου». Οι υπηρέτες ειπαν ότι ο άγιος ζει στην εκκλησία του αγίου μάρτυρος Ιουλιανού. Στη συνέχεια έγραψε αμέσως με το χέρι της ένα τέτοιο μήνυμα προς τον ευλογημένο Νόννο: «Γ Άκουσα τον Θεό σου ότι έσκυψε τους ουρανούς και κατέβηκε στη γη όχι για τους δίκαιους αλλά για τη σωτηρία των αμαρτωλών. Αυτός, στον οποίο δεν βλέπουν τα χερουβείμ, είχε συνομιλίες με αμαρτωλούς και μίλησε με αμαρτωλούς ( Λουκάς 7 : 37-50 , Ιωάννης 8 : 3-11 κ.λπ.). Κύριέ μου! Εάν εσείς, όπως ακούω από τους Χριστιανούς, είστε ο αληθινός υπηρέτης του Χριστού, τότε μην με απορρίψετε, η οποία, με τη βοήθειά σας, θα έρθω στον Σωτήρα του κόσμου και θα δω το ιερό του πρόσωπο ». Μετά την παραλαβή και την ανάγνωση αυτού, η αμαρτωλή ήταν γεμάτη με μεγάλη χαρά, έσπευσε στην εκκλησία του Αγίου Ιουλιανου και της πληροφόρησε για την άφιξη του ευλογημένου Νόννου. Ο ίδιος, έχοντας συγκεντρώσει επτά άλλους επίσκοπους, την διέταξε να εισέλθει. Έχοντας εμφανιστεί ενώπιον του Καθεδρικού Ναού των ιερά επισκόπων, φώναξε στο έδαφος με δάκρυα και έπεσε στα πόδια του Αγίου Νόννου, αναφωνώντας: «Σας παρακαλώ, κύριε, να μιμηθείτε τον δάσκαλο του Κυρίου σας Ιησού Χριστού, να μου δείξετε τη χάρη σας και να με κάνετε χριστιανή: είμαι θάλασσα αμαρτιών, Κύριε μου, και την άβυσσο της ανομίας. Πλύνε με βάπτισμα. « Όλοι οι συγκεντρωμένοι επίσκοποι και κληρικοί, βλέποντας την πόρνη, που ήρθε με τέτοια μετάνοια και πίστη, ρίχνουν δάκρυα. Ο ευλογημένος δεν θα μπορούσε να την κάνει να σηκωθεί από τα πόδια του. «Οι κανόνες της εκκλησίας», δήλωσε, «διατάζουν να μην βαφτίσει μια αμαρτωλή χωρίς εγγυητές, για το φόβο μήπως επιστρέψει ξανά στην ίδια άσωτη ζωή». Ακούγοντας αυτή την απάντηση, έπεσε και πάλι στα πόδια του αγίου, πλύθηκε με δάκρυα και σκούπισε το κεφάλι με τα μαλλιά της, καθώς η αιώνια ευαγγελική αμαρτωλός έπλυνε τα πόδια του Χριστού ( Λουκάς 7 : 37-38 ). «Θα απαντήσετε στον Θεό για την ψυχή μου, αν δεν με βαφτίσετε», είπε. «Από τα χέρια σας αφήστε τον Θεό να αναζητήσει τη ζωή μου και πίσω από εσάς θα γράψετε τις δόλιες πράξεις μου». Αν με απορρίψετε μη βαπτισμένη, τότε θα είστε ο οίνος της συνέχισης της αδίστακτου και ακάθαρτης ζωής μου. Αν δεν με παραδώσετε τώρα από τις κακές πράξεις μου, τότε θα απομακρυνθώ από τον Θεό σας και θα λατρέψω είδωλα. Αν δεν με κάνετε τώρα νύφη του Χριστού και δεν οδηγείτε στον Θεό σας, δεν θα μοιραστείτε μαζί Του και τους αγίους Του «. Όλοι όσοι ήταν παρόντες, ακούγοντας αυτό και βλέποντας πώς μια τέτοια αθωότητα έγινε τόσο φλεγμονώδης από την επιθυμία για τον Θεό, δοξάσει τον Ανθρώπινο Θεό-Άνθρωπο. Ο ευλογημένος Μην με έστειλε αμέσως, τον ταπεινό Ιακώβ, για να πει στον Αρχιεπίσκοπο γι «αυτό. Όταν ο αρχιεπίσκοπος άκουσε για το τι συνέβη, ήταν πολύ χαρούμενος και μου είπε: «Πήγαινε και πες στον επίσκοπο σου: Πατέρα, περίμενα αυτό το αίτιο, γιατί ξέρω καλά ότι είσαι στόμα του Θεού, σύμφωνα με τον λόγο του: » αν απομακρύνεις το πολύτιμο από το ασήμαντο, θα είσαι σαν το στόμα μου « ( Ιερεμίας 15 : 19 ). Σηκώθηκε και ο επίσκοπος της είπε: «Εξομολογήσου πρώτα τις αμαρτίες σου». Απάντησε με το κλάμα: «Αν αρχίσω να δοκιμάσω τη συνείδησή μου, δεν θα βρω στον εαυτό μου μια ενιαία καλή πράξη. Ξέρω μόνο ότι οι αμαρτίες μου είναι πολυπληθέστερες από την άμμο της θάλασσας και δεν θα περάσουν νερό στη θάλασσα για να πλύνουν τα κακά μου πράγματα. Αλλά εμπιστεύομαι στον Θεό σας ότι θα ανακουφίσει το βάρος των ανομιών μου και θα φροντίσει ευγενικά για μένα. Ο επίσκοπος την ρώτησε: «Ποιο είναι το όνομά σας;» Απάντησε: «Οι γονείς μου με ονόμασαν Πελαγία και οι πολίτες της Αντιόχειας μου με ονόμασαν Μαργαρίτα για χάρη εκείνων των ωραίων και πολύτιμων φορεμάτων, στα οποία με κοσμούσαν οι αμαρτίες μου. Τότε ο επίσκοπος την διάβασε, βάφτισε στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, την κοινώνησε με το Σώμα το και Αίμα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού για την άφεση των αμαρτιών της. Ο ευλογημένος Νόννος είπε στους άλλους επισκόπους: «Θα χαρούμε με τους αγγέλους του Θεού, ότι θα βρούμε τα χαμένα πρόβατα». Όταν ήρθαν όλοι ο δαίμονας άρχισε να φωνάζει δυνατά. Με μια ανθρώπινη φωνή να φωνάζει, είπε: «Αλίμονο, αλίμονο, τι υπομένω από αυτόν τον ομιλητή έμπορο κρασιών!» Ω, κακό γέρος! Δεν ήταν αρκετό για εσάς οι τριάντα χιλιάδες Σαρακηνοί, τους οποίους βάπτισες, τ Και τώρα έχετε πάρει την τελευταία ελπίδα μου. Τι πρέπει να κάνω, ανυπότακτος, απατεώνας; Δεν μπορώ να σταματήσω τα κόλπα σας. Καταραμένος την ημέρα που γεννηθήκατε, κακός γέρος! Τα ρεύματα των δακρύων σας χύθηκαν στην κατοικία μου και την κατέστησαν άδεια Δύο μέρες αργότερα, όταν η Πέλαγία κοιμήθηκε, ο διάβολος ήρθε σε αυτήν, την ξύπνησε και άρχισε να της λέει: «Αγαπητέ μου κυρία, Μαργαρίτα, τι κακό έκανα σε σας;» Σας εμπλούτισα με χρυσό και ασήμι; Σας κόσμησα με πολύτιμα κοσμήματα, ρούχα και ρούχα; Προσεύχομαι, πες μου, ποια θλίψη σου έκανα; Τι μου λέτε, θα το κάνω τώρα τώρα, απλά μην με αφήνεις και δεν κάνεις απορία από μένα. Ο Πελαγία, περιφράζοντας τον εαυτό του με το σημάδι του σταυρού, απάντησε: «Ο Κύριός μου Ιησούς Χριστός, ο οποίος με απέδιδε από τα δόντια σου και με έκανε νύφη του ουρανού στο παλάτι Του, θα σε απομακρύνει από μένα». Και αμέσως ο διάβολος εξαφανίστηκε. Την τρίτη ημέρα του βαπτίσματος της, η Πελαγία κάλεσε έναν από τους υπηρέτες της και του είπε: «Πηγαίνετε στο σπίτι μου, μαζέψτε όλα όσα είναι στην κοσμηματοθήκη μου και όλα τα εσώρουχά μου και φέρετε τα πάντα εδώ». Ο υπηρέτης πήγε και έκανε ό, τι του είχε δοθεί. Τότε η ευλογημένη Πελαγία, καλώντας τον ιερό επίσκοπο Νόννο, έδωσε τα πάντα στα χέρια του, λέγοντας: «Αυτά είναι τα πλούτη που με εμπλουτίζει ο Σατανάς. Δίνω στα ιερά σου χέρια: κάνε με αυτά ό, τι θέλεις, αλλά πρέπει να αναζητήσω τους θησαυρούς του Κυρίου μου Ιησού Χριστού «. Ο ευλογημένος επίσκοπος Noννος, καλώντας τον ταμία της εκκλησίας, του έδωσε, παρουσία όλων, τους θησαυρούς που του μεταβίβασε η Πελαγία και του είπε: «Σας προκαλώ στο όνομα της Αγίας και Αδιαίρετης Τριάδας δώστε όλα αυτά στον ορφανό, φτωχό και αδύναμο, έτσι ώστε ό, τι συλλέχθηκε από το κακό δαπανήθηκε για καλό και ο πλούτος της αμαρτίας θα γίνει πλούτος της αλήθειας. Με τη χάρη του Θεού, απαρνήθηκε την άσωτη ζωή της, πούλησε τα διάφορα κοσμήματά της και τα χρήματα διαμοίρασε στους φτωχούς. Αφού κατηχήθηκε και βαπτίσθηκε, μετά οκτώ μέρες πήγε στην Ιερουσαλήμ, όπου με σκληρή άσκηση πέρασε την υπόλοιπη ζωή της. |
Ἀπολυτίκιον (Κατέβασμα) Ἦχος δ’. Ὁ ὑψωθεῖς ἐν τῷ Σταυρῷ. Ἐξ ἀκανθῶν καθάπερ ρόδον εὐῶδες, τὴ Ἐκκλησία Πελαγία ἐδείχθης, ταὶς ἐναρέτοις πράξεσιν εὐφραίνουσα ἠμᾶς, ὅθεν καὶ προσήγαγες, ὡς ὀσμὴν εὐωδίας, τῷ σὲ θαυμαστώσαντι, τὸν σὸν βίον Ὁσία. Ὂν ἐκδυσώπει σώζεσθαι ἠμᾶς, παθῶν παντοίων, ψυχῆς τὲ καὶ σώματος. Ἕτερον Ἀπολυτίκιον Ἦχος πλ. δ’. Ἐν σοὶ Μῆτερ ἀκριβῶς διεσώθη τὸ κατ᾽ εἰκόνα· λαβοῦσα γὰρ τὸν σταυρόν, ἠκολούθησας τῷ Χριστῷ, καὶ πράττουσα ἐδίδασκες, ὑπερορᾷν μὲν σαρκός, παρέρχεται γάρ· ἐπιμελεῖσθαι δὲ ψυχῆς, πράγματος ἀθανάτoυ· διὸ καὶ μετὰ Ἀγγέλων συναγάλλεται, Ὁσία Πελαγία τὸ πνεῦμά σου.
Минея - Октябрь (фрагмент). Икона. Русь. Начало XVII в. Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии.
Μηναίο - Οκτώβριος (τεμάχιο). Εικονίδιο στις αρχές τού 17ου αιώνα στην Εκκλησία καί το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεολογικής Ακαδημίας της Μόσχας.\
Κοντάκιον Ἦχος β’. Τὰ ἄνω ζητῶν Τὸ σῶμα τὸ σὸν νηστείαις κατατήξασα, ἀγρύπνοις εὐχαῖς, τὸv Κτίστην καθικέτευες, τοῦ λαβεῖν σῶν πράξεων, τὴv τελείαν Μῆτερ συγχώρησιv, ἢν καὶ ἔλαβες ἀληθῶς, ὁδὸν μετανοίας ὑποδείξασα. Κάθισμα Ἦχος πλ. δ’. Τὴν Σοφίαν. Μετανοίας τῇ δρόσῳ τὴν τῶν παθῶν, ἀποσβέσασα φλόγα τὴν σεαυτῆς, ζωὴν ἀνατέθεικας, τῷ Θεῷ καὶ Σωτῆρί σου, διὰ τοῦτο κόσμον, φυγοῦσα ἐμόνασας, ἐν ἐρήμῳ βίον, Ἀγγέλων ζηλώσασα· ὅθεν σοῦ τὸ τέλος, μετὰ δόξης μεγάλης, θεόθεν τιμώμενον, ἐπεγνώσθη τοῖς πέρασι, Πελαγία πανένδοξε, πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, τῶν πταισμάτων ἄφεσιν δωρήσασθαι, τοῖς ἑορτάζουσι πόθῳ, τὴν ἁγίαν μνήμην σου. Ὁ Οἶκος Ὅσοι ἐν βίῳ ἁμαρτίαις ἐμολύνθητε, ὡς ὁ τάλας ἐγώ, ζηλώσωμεν τὴν μετάνοιαν, τὸν ὀδυρμόν τε μετὰ δακρύων τῆς Ὁσίας Μητρὸς ἡμῶν Πελαγίας, ἵνα ταχὺ ἐκ Θεοῦ τὴν συγχώρησιν λάβωμεν, καθάπερ ἡ μακαρία, ἔτι ζῶσα, τὸν ῥύπον ἀπέπλυνε τῆς ἁμαρτίας, καὶ ἔλαβεν ἐκ Θεοῦ τὴν τελείαν συγχώρησιν, ὁδὸν μετανοίας ὑποδείξασα.
Η Αγία Μάρτυς Πελαγία η Παρθένος
Свв. Пелагия и Пелагия. Косово. Грачаница. ФрескаСвято- Благовещенской церкви. Около 1318 г.
Ἁγία Πελαγία ἡ Παρθένος μέ τήν Ὁσία Πελαγία.
Τοιχογραφία (Fresco) περίπου τοῦ ἔτους 1318 μ.Χ. στήν Εκκλησία του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, Γκρατσάνιτσα
Κοσσυφοπέδιο Σερβία
Κρημνῷ φυγοῦσα κρημνὸν αἰσχύνης μέγαν,
Κρημνεῖς τὸν ἐχθρὸν εὐφυῶς Πελαγία.
Βιογραφία
Η Αγία Πελαγία η Παρθένος καταγόταν από την Αντιόχεια της Συρίας και από ένδοξο γένος (στα χρόνια του βασιλιά Νουμεριανού 282 - 284 μ.Χ.). Όταν έμαθε ο άρχοντας της Αντιόχειας ότι η Πελαγία ήταν χριστιανή, έστειλε στρατιώτες για να τη συλλάβουν. Αυτοί περικύκλωσαν το σπίτι της και ετοιμάζονταν να την αρπάξουν.
ПЕЛАГИЯ АНТИОХИЙСКАЯ, ДЕВА, МЦ.Миниатюра Минология Василия II. Константинополь. 985 г. Ватиканская библиотека. Рим.
Αγία Πελαγία η Παρθένος .Μικρογραφία (Μινιατούρα) στό Μηνολόγιο τοῦ Βασίλειος Β '. 985 μ.Χ. Κωνσταντινούπολη. Τώρα εὑρίσκεται στήν Βιβλιοθήκη τοῦ Βατικανοῦ. Ρώμη
Святые Преподобная Пелагия Антиохийская
и Мученица Пелагия Антиохийская.
Менологий на 8-11 октября
Византия. Греция; XIV в.; памятник:
Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion);
10 x 13 см.; местонахождение: Англия. Оксфорд.
Бодлеанская Библиотека
Ἁγία Μάρτυς Πελαγία ἡ Παρθένος μέ τήν Ὁσία Πελαγία.
Μηνολόγιο 8 -11 Οκτωβρίου
Βυζαντινή Μηνολόγιο τού 14ου αιώνα μ.Χ.
Τώρα ευρίσκεται στην Αγγλία. Οξφόρδη.
Bodleian Βιβλιοθήκη (Bodleian Library)
Όταν το έμαθε η Αγία, ζήτησε από τους στρατιώτες να περιμένουν λίγο. Όποτε, σήκωσε τα χέρια της και τα μάτια της στον ουρανό και προσευχήθηκε θερμά προς τον Θεό να μη επιτρέψει να την αρπάξουν οι στρατιώτες, αλλά να φύγει απ' τη ζωή αυτή αγνή και παρθένος. Έπειτα άνοιξε το παράθυρο και έριξε τον εαυτό της στο κενό, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί θανάσιμα και έτσι παρέδωσε την αγνή ψυχή της στον Θεό, προκειμένου βέβαια να την προφυλάξει από τον μολυσμό των αγροίκων στρατιωτών. Αγία Πελαγία ήταν μαθήτρια του αγίου μάρτυρος Λουκιανού, πρεσβυτέρου της Αντιόχειας ( +312 ), του οποίου η μνήμη γιορτάζεται στις 15 Οκτωβρίου. Η Αγία Πελαγία ήταν μόλις 15 ετών, όταν έτσι, για να σώσει την παρθενία της, υπέφερε τόσο οικειοθελώς. Ήταν στις αρχές του 4ου αιώνα. Βλέπε Ambrose of St. Η Πελαγία, αν και δεν είχε χρόνο να υποφέρει από τους διώκτες κατά το μαρτύριό της για τον Χριστό, ωστόσο παραδίδεται ως παράδειγμα μαρτυρίου. Περίφημο εγκώμιο για την Αγία αυτή έγραψε ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
Δ Ι Α Β Α Σ Τ Ε
( σελίδες 579 - 584)
|
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου