Χ Ρ Ι Σ Τ Ο Σ Α Ν Ε Σ Τ Η
Φορητή Εἰκόνα ἀπό τόν Ἱ. Ναό Ἁγίας Τριάδος στά Καυσοκαλύβια Ἁγίου Ὄρους |
Α Λ Η Θ Ω Σ Α Ν Ε Σ Τ Η Ο Κ Υ Ρ Ι Ο Σ Μ Α Σ
ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ
ΕΠΙΣΚΕΘΦΕΙΤΕ
ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΞΕΝΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ
Οι Άγιοι Ιάσονας και Σωσίπατρος οι Απόστολοι
Eις τον Iάσωνα.
Ζωῆς Ἰάσων λαμβάνει φθαρτῆς πέρας, Ἀλλ' εὗρεν ἄλλην μὴ πέρας κεκτημένην. Eις τον Σωσίπατρον. Θανέντι δόξαν σοῦ προσώπου δεικνύεις Σῷ Σωσιπάτρῳ, τοῦ Θεοῦ Λόγου, Πάτερ. Εἰκάδι ἀμφ' ἐνάτῃ Ἰάσων ἀπεβήσατο γαίης.
Святой Апостол Иасон.
Святой Апостол Сосипатр.
Мозаика 1030 - 1040-е годы.
монастыря Осиос Лукас.
Οι Άγιοι Ιάσονας και Σωσίπατρος οι Απόστολοι
Μωσαϊκό (ψηφιδωτό) μεταξύ τών έτων 1030-1040 μ.Χ.
στην Ιερά Μονή Οσίου Λουκα, Στείρι Βοιωτίας
| |||||||||
Βιογραφία
| |||||||||
Οι Άγιοι Απόστολοι Ιάσων και Σωσίπατρος ανήκουν στη χορεία των Αποστόλων του Κυρίου και κατάγονταν ο μεν Ιάσων από την Ταρσό ή τη Θεσσαλονίκη, κατά το παλαιό χειρόγραφο, όπως σημειώνει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, ο δε Σωσίπατρος από την Αχαΐα.
Άγιος Ιάσων ο Απόστολος -
Φορητή εικόνα του 1649 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό Αγίων Ιάσονος και Σωσιπάτρου Κερκύρας
έργο τού Κρητικού ζωγράφου, λόγιου
και ιερέα Εμμανουήλ Τζάνες Μπουνιαλής (περ. 1610-1690)
Άγιος Σωσίπατρος ο Απόστολος
Φορητή εικόνα του 1649 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό Αγίων Ιάσονος και Σωσιπάτρου Κερκύρας
έργο τού Κρητικού ζωγράφου, λόγιου
και ιερέα Εμμανουήλ Τζάνες Μπουνιαλής (περ. 1610-1690)
Апп. Иасон и Сосипатр.
Фреска церкви Благовещения. Грачаница. Косово.
Сербия. Около 1318 г.
Οι Άγιοι Ιάσονας και Σωσίπατρος οι Απόστολοι
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους περίπου 1318 μ.Χ.
στόν Ιερό Ναό τού Ευαγγελισμού τής Θεοτόκου
τής Ιεράς Μονής Γκρατσάνιτσα. Κοσσυφοπέδιο. Σερβία.
Το όνομα του Ιάσων απαντά σε δύο από τα βιβλία της Καινής Διαθήκης. Στις Πράξεις των Αποστόλων και στην προς Ρωμαίους Επιστολή του Παύλου. Ο Απόστολος Παύλος, μετά τους Φιλίππους, ήλθε στην Θεσσαλονίκη, όπου δίδαξε επί τρεις εβδομάδες. Η διδασκαλία του επέσυρε το μίσος των Ιουδαίων, οι οποίοι στράφηκαν εναντίον του, παρακινώντας και τους αγοραίους της πόλεως. Επειδή φιλοξενούνταν στο σπίτι του Ιάσονος, οι Ιουδαίοι τον αναζήτησαν εκεί. Δεν τον βρήκαν όμως, γι' αυτό έσυραν τον Ιάσονα και τους άλλους αδελφούς στους πολιτάρχες, δηλαδή στους δημοτικούς άρχοντες. Στην αφήγηση αυτή των Πράξεων των Αποστόλων αναφέρεται για πρώτη φορά το όνομα του Ιάσονα. Στην προς Ρωμαίους Επιστολή ο Παύλος αναφέρει τον Ιάσονα με εκείνους που απηύθυναν χαιρετισμούς στους παραλήπτες της Επιστολής. Από την Αγία Γραφή, από την οποία έχουμε τις πρώτες πληροφορίες και συγκεκριμένα στην προς Ρωμαίους Επιστολή, ο Ιάσων και ο Σωσίπατρος χαρακτηρίζονται «συγγενεῖς» του Αποστόλου Παύλου. Ο χαρακτηρισμός αυτός δημιούργησε ορισμένα ερωτήματα. Κατά πάσα πιθανότητα σημαίνει ότι ο Παύλος και ο Ιάσων ήταν ομότεχνοι, πάντως όχι συγγενείς εξ αίματος. Εν τούτοις, όπως δέχονται οι ερευνητές, ο αναφερόμενος στις Πράξεις των Αποστόλων και στην Επιστολή είναι ένα και το αυτό πρόσωπο. «Τούτου τοῦ Ἰάσονος», λέγει ο ιερός Χρυσόστομος, «καὶ Λουκᾶς μέμνηται. Οὐ γὰρ ἁπλῶς συγγενῆν μέμνηται, εἰ μὴ καὶ τὴν εὐσέβειαν εἶεν ἑοικότως αὐτῷ». Με το ίδιο πνεύμα ομιλεί και ο Θεοφύλακτος: «Εἰ μὴ γὰρ τοιοῦτοι ἦσαν, οὐκ ἂν αὐτῶν ἐμνήσθη». Στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγουν ο Θεοδώρητος Κύρου, ο Οικουμένιος και όλοι οι νεότεροι ερμηνευτές. Δέχονται δηλαδή ταυτισμό του Ιάσονος των Πράξεων και της Επιστολής. Ο Ιάσων φαίνεται ότι διατηρούσε μικρό εργαστήριο υφαντουργίας, στο οποίο ο Παύλος βρήκε εργασία. Αυτό σημαίνει ότι ο συνεργάτης του Αποστόλου ήταν εγκατεστημένος στη Θεσσαλονίκη και ίσως μονίμως. Το Μηναίον της Εκκλησίας φέρει τον Ιάσονα Ταρσέα ως προς την καταγωγή. «Τούτων ὁ μὲν Ἰάσων Ταρσεὺς ἦν, ὃς καὶ πρῶτος ἐκεῖθεν ζωγρεῖται πρὸς τὴν εὐσέβειαν». Ίσως η άποψη αυτή σχηματίσθηκε από την φράση του Παύλου «οἱ συγγενεῖς μου» και κυρίως από παρερμηνεία σχετικής φράσεως των λεγομένων «Πράξεων τῶν Ἁγίων», έργο κατά πάσα πιθανότητα του 9ου αιώνα μ.Χ. Οι «Πράξεις τῶν Ἁγίων» αναφέρουν ότι ο Ιάσων καταστάθηκε από τον Παύλο, Επίσκοπος Ταρσού. «Ἐξ ἀρχῆς», λέγει το κείμενο των «Πράξεων τῶν Ἁγίων», «ὁμοῦ Ἰάσων τῆς Ταρσοῦ μητρόπολιν κυβερνῶν ἐμπεπίστευτο παρὰ Παύλου ὡς οἰκείαν πατρίδα». Αλλά το «οικείαν πατρίδα» δεν αναφέρεται στον Ιάσονα, αλλά στον Ταρσέα Παύλο, που εμπιστεύθηκε την πατρίδα του στον Ιάσονα. Αλλά και αν ακόμη ο Ιάσων καταγόταν από την Ταρσό, δεν θα ήταν Χριστιανός πριν από την εγκατάστασή του στη Θεσσαλονίκη. Τούτο είναι εύκολο να το ισχυρισθούμε, διότι εάν είχε γνωρίσει την χριστιανική πίστη στην Ταρσό, βρισκόμενος στην Θεσσαλονίκη έπρεπε τουλάχιστον να είχε προλειάνει το έδαφος. Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο Ιάσων ζούσε στην Θεσσαλονίκη και ότι έγινε μαθητής του Αποστόλου Παύλου. Η γνώμη του Holzner ότι ο Απόστολος Παύλος ήλθε από τους Φιλίππους στη Θεσσαλονίκη κομίζοντας Επιστολές προς τον Ιάσονα, συνηγορεί υπέρ της απόψεως εκείνης ότι ο Παύλος δεν γνώριζε τον Ιάσονα και ότι ο Ιάσων γνώρισε τον Χριστιανισμό από τον Παύλο. Ο Απόστολος Παύλος στα πρώτα χρόνια της ιεραποστολικής δράσεώς του, επισκεπτόταν καταρχήν τους Ιουδαίους και έπειτα απευθυνόταν στους Εθνικούς. Έτσι και στη Θεσσαλονίκη, όπως είναι γνωστό, πρώτα επισκέφθηκε τη συναγωγή, όπου και μίλησε. Πολλοί από τους ερμηνευτές ισχυρίζονται ότι ο Ιάσων ήταν Ιουδαίος. Το όνομα Ιάσων ήταν συνηθισμένο στους Έλληνες, το έπαιρναν όμως και πολλοί Ελληνιστές Ιουδαίοι. Η πληροφορία του Δωροθέου Τύρου, ότι ο Ιάσων ήταν ένας από τους Εβδομήκοντα Μαθητές του Κυρίου έχει αποκρουσθεί. Η δράση του Ιάσονος, αρχίζει αμέσως μετά την μεταστροφή του στον Χριστό. Φιλοξενεί τον Παύλο στο σπίτι του, προσφέρει στον δάσκαλο και στους πρώτους Χριστιανούς τη βοήθειά του, διαθέτει το ίδιο του το σπίτι για τις συνάξεις και υφίσταται διώξεις χάρη του Ευαγγελίου. Η αναζήτηση του Παύλου από τους Ιουδαίους και η σύλληψη του Ιάσονος στη Θεσσαλονίκη ήταν πράξη ανεύθυνη. Αν πράγματι οι κατηγορίες ότι ενεργούσε κατά του Καίσαρος ήταν επιβεβαιωμένες, τότε έπρεπε να γίνει έρευνα όχι από τον όχλο, αλλά από τις αρχές. Οι πολιτάρχες, ύστερα από εξέταση στην οποία υπέβαλαν τον Ιάσονα και τους αδελφούς, τους άφησαν ελεύθερους και τους διαβεβαίωσαν ότι δεν επρόκειτο να ενοχληθούν. Παρόλα αυτά, η θέση του Ιάσονος δεν έπαυσε να είναι επισφαλής. Όλα αυτά αποτελούν προοίμιο άλλων διώξεων που επρόκειτο να υποστεί ο Ιάσων. Ο ιερός Χρυσόστομος, επαινώντας τον Απόστολο Ιάσονα, τον χαρακτηρίζει θαυμαστό: «Θαυμαστὸς ὁ ἀνὴρ εἰς κινδύνους ἑαυτὸν ἐκδοὺς καὶ ἐκπέμψας αὐτούς». Μετά τα συμβάντα στη Θεσσαλονίκη, ο Παύλος αναχωρεί γρήγορα για την Βέροια. «Οἱ δὲ ἀδελφοὶ διὰ νυκτὸς ἐξέπεμψαν τόν τε Παῦλον καὶ Σίλαν εἰς Βέροιαν». Πρωτοστάτης για τη φυγάδευση του διδασκάλου τους ήταν ο Ιάσων, ο οποίος έμεινε στη Θεσσαλονίκη διοργανώνοντας την πρώτη Εκκλησία. Όταν οι Απόστολοι Τιμόθεος και Σίλας πήγαν στην Κόρινθο, ο Ιάσων τους έδωσε χρήματα για τον Παύλο. Και όταν ο Απόστολος Παύλος έγραφε την προς Ρωμαίους Επιστολή, ο Ιάσων ήταν στην Κόρινθο και απηύθυνε χαιρετισμούς στους Χριστιανούς της κοινότητος της Ρώμης.
Миниатюра Минология Василия II. Константинополь. 985 г. Ватиканская библиотека. Рим.
Άθλησις των Αγίων Αποστόλων Ολυμπά, Ρωδίωνος, Σωσιπάτρου εκ τών Εβδομήκοντα. Μικρογραφία (Μινιατούρα) στό Μηνολόγιο τοῦ Βασίλειος Β '. 985 μ.Χ. Κωνσταντινούπολη. Τώρα εὑρίσκεται στήν Βιβλιοθήκη τοῦ Βατικανοῦ. Ρώμη
Μια παράδοση φέρει τον Απόστολο Ιάσονα Επίσκοπο της γενέτειρας του διδασκάλου του, τον δε Απόστολο Σωσίπατρο Επίσκοπο Ικονίου ( βλέπε και 10 Νοεμβρίου)
Πεντάδα μυστῶν τοῦ Λογου ὑμνῶ λόγοις,
Λόγῳ βροτοὺς λύσαντας ἐξ ἀλογίας.
Πεντὰς Ἀποστολέων δεκάτῃ βίον ἐξεπέρησεν.
Eις τον Σωσίπατρον.
O Σωσίπατρος πατρικήν δείξας σχέσιν,
Πολλούς προσήξε τω Θεώ σεσωσμένους.
Άλλη πάλι παράδοση, την οποία όμως αποκρούουν οι ερμηνευτές, θέλει τον Ιάσονα Επίσκοπο Ικονίου. Τόσο ο Ιάσων όσο και ο Σωσίπατρος ήλθαν στην Κέρκυρα, όπου ανέπτυξαν πλούσια δράση. Και οι δύο συνεργάτες του Αποστόλου Παύλου, εξαιτίας της ιεραποστολικής τους δραστηριότητας, συκοφαντήθηκαν, συνελήφθησαν και ρίχθηκαν στη φυλακή από τον ηγεμόνα Κερκυλλίνο. Στην φυλακή μετέστρεψαν επτά ληστές στον Χριστό, οι οποίοι αργότερα μαρτύρησαν για την πίστη τους και το δεσμοφύλακα Αντώνιο. Οι δύο Απόστολοι παραδόθηκαν από τον ηγεμόνα στον έπαρχο Καπριανό, ο οποίος μην μπορώντας να τους μεταπείσει, τους έριξε στην φυλακή. Τα βασανιστήρια που υπέστησαν από τον έπαρχο οι δύο Απόστολοι, συγκίνησαν την θυγατέρα του ηγεμόνος, Κέρκυρα, η οποία ασπάσθηκε τον Χριστιανισμό. Οι δύο Απόστολοι ρίχθηκαν σε ένα σιδερένιο καζάνι, όπου υπήρχε πίσσα και ρητίνη. Ο Ιάσων εξήλθε αβλαβής, ενώ ο Σωσίπατρος πέθανε. Από τη δοκιμασία αυτή των δύο Αποστόλων, ο ηγεμόνας μετανόησε, κατηχήθηκε, βαπτίσθηκε και μετονομάσθηκε Σεβαστιανός. Ο Απόστολος Ιάσων, όπως αναφέρουν οι «Πράξεις τῶν Ἁγίων», έζησε μέχρι τα βαθειά γεράματα, διακονώντας την Εκκλησία της Κέρκυρας και χτίζοντας ναούς. Οι Κερκυραίοι για την προσφορά των δύο Αποστόλων, τους ευλαβούνται και προς τιμήν τους υπάρχει περικαλλής ναός, που θεωρείται ο αρχαιότερος στην πόλη.
ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ
ΕΠΙΣΚΕΘΦΕΙΤΕ
ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΞΕΝΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ
Церковь апостолов Иасона и Сосипатра в г. Керкира. XI в.
Ιερός Ναός Αγίων Αποστόλων Ιάσονος καί Σωσιπάτρου
στην Κέρκυρα ( 11ου αιώνος μ.Χ.)
Ο Ναός των Αγίων Ιάσονος και Σωσιπάτρου είναι ένας από τους σημαντικότερους ναούς της βυζαντινής περιόδου, ανήκει στον εκκλησιαστικό αρχιτεκτονικό τύπο του δικίονου (δίστυλου) σταυροειδούς εγγεγραμμένου με τρούλο, καθώς ο τρούλος στηρίζεται σε τοίχους και δυτικά σε δύο κίονες. Αποτελεί ένα από τα πιο καλοδιατηρημένα και αρχαιότερα δείγματα αυτού του τύπου. Σύμφωνα με την παράδοση οι Άγιοι Ιάσων και Σωσίπατρος υπήρξαν μαθητές του αποστόλου Παύλου και διέδωσαν τον χριστιανισμό στο νησί.
O ναός κτίστηκε πάνω σε ερείπια αρχαίου ναού, πιθανά τον 11ο αιώνα, χρησιμοποιώντας δομικά υλικά από κατεστραμμένα κτίρια της Παλαιόπολης. Στο εσωτερικό της εκκλησίας φιλοξενούνται σημαντικές εικόνες του περίφημου Κρητικού αγιογράφου Εμμανουήλ Μπουνιαλή Τζάννε και του Μιχαήλ Δαμασκηνού. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το μαρμάρινο τέμπλο σε ρυθμό μπαρόκ του 18ου αιώνα.
Στην περιοχή Ανεμόμυλος της Κέρκυρας, κοντά στην ιστορική Παλαιόπολη σώζεται ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της Μεσοβυζαντινής περιόδου της Βυζαντινής Τέχνης. Πρόκειται για τον ιερό ναό που είναι αφιερωμένος στην μνήμη των μαθητών του αποστόλου Παύλου, αγίων Ιάσονος και Σωσιπάτρου, οι οποίοι πρώτοι κήρυξαν τον χριστιανισμό στο νησί. Ο Σωσίπατρος μάλιστα βρήκε μαρτυρικό θάνατο.
Ο ναός έχει σε κάτοψη σχήμα ορθογώνιο, μήκους 16,30 μ. και πλάτους 12,20 μ.. Διαιρείται σε νάρθηκα εσωτερικών διαστάσεων 11,55x3,12 μ και σε κυρίως ναό, περίπου τετράγωνο, μήκους 10,90 μ. και πλάτους 12,05 μ. εσωτερικά, χωρίς τις κόγχες του ιερού. Ο ναός ανήκει στην κατηγορία των δικιόνιων σταυροειδών εγγεγραμμένων. Οκτάπλευρος τρούλος υψώνεται στην διασταύρωση δύο καμάρων, ο οποίος στηρίζεται μέσω τεσσάρων σφαιρικών τριγώνων προς την Ανατολή, στα άκρα των τοίχων που χωρίζουν το Ιερό Βήμα από την πρόθεση και το διακονικό, και σε δύο ελεύθερα στηρίγματα, δύο μονόλιθους μαρμάρινους κίονες προς τη Δύση.
Τα κατώτερα μέρη της εκκλησίας είναι κτισμένα με μεγάλους λίθους, οι οποίοι πάρθηκαν από αρχαία κτίρια. Αυτοί δε σχηματίζουν κανονικούς δομούς. Στους αρμούς άλλοτε μεν παρεμβάλλονται πλίνθοι,άλλοτε δε παρατίθεται μία πλίνθος, ή σπανιότερα, οριζοντίως στοιβαγμένα τεμάχια.
Ο ναός πρέπει να ήταν κατάγραφος μέχρι το 1820, όταν ασβεστώθηκε και καταστράφηκαν οι τοιχογραφίες. Από το ζωγραφικό του διάκοσμο διατηρούνται σήμερα ελάχιστα λείψανα, από διάφορες εποχές.
Στο νάρθηκα σώζεται παράσταση του Αγ. Αρσενίο, αρχιεπισκόπου της Κέρκυρας κατά τον 11ο αιώνα (τον ίδιο αιώνα χρονολογείται και η παράσταση, την περίοδο των Μακεδόνων ). Η μορφή είναι επίπεδη. Ήταν ζωγραφισμένη ολόσωμη, σήμερα σώζεται μέχρι τη μέση. Στο αριστερό χέρι κρατά κλειστό ευαγγέλιο, ενώ με το δεξιό ευλογεί. Στο νότιο τμήμα του νάρθηκος σώζονται δύο άγγελοι από παράσταση της Βαπτίσεως της όψιμης παλαιολόγειας περιόδου ή του 16ου αιώνα. Στην κόγχη της προθέσεως ήταν ζωγραφισμένοι ολόσωμοι έξι μετωπικοί ιεράρχες. Σήμερα σώζονται οι τέσσερις και μικρό τμήμα του πέμπτου. Κανείς δεν σώζεται κάτω από τους μηρούς. Ο καλύτερα διατηρημένος άγιος βρίσκεται στον βόρειο τοίχο.Το λευκό ωμοφόριο είναι στολισμένο με κυανόμαυρους σταυρούς. Το πρόσωπο σχεδιασμένο ελεύθερα αποπνέει ηρεμία. Η μορφή χρονολογείται στην παλαιολόγεια περίοδο, τον 14ο αιώνα.
Απότμημα Ιερού Λειψάνου τοῦ Αγίου Σωσιπάτρου
στον Ιερό Ναό Αγίας Σκέπης Πατρών
Απότμημα Ιερού Λειψάνου τοῦ Αγίου Σωσιπάτρου
στον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου Πολιούχου Βεροίας
Ἀπολυτίκιον (Κατέβασμα)
Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.
Δυὰς ἡ ὁμότροπος, τῶν Ἀποστόλων Χριστοῦ, Ἰάσων ὁ ἔνδοξος, Σωσίπατρος ὁ κλεινός, συμφώνως τιμάσθωσαν οὗτοι γὰρ δεδειγμένοι, τὸν τῆς χάριτος λόγον, ηὔγασαν ἐν Κερκύρᾳ, εὐσεβείας τὸ φέγγος, πρεσβεύοντες τῷ Κυρίῳ, ὑπὲρ τῶν ψυχῶν ἠμῶν.
Ἕτερον Ἀπολυτίκιον
Ἦχος γ’.
Ἀπόστολοι ἅγιοι, πρεσβεύσατε τῷ ἐλεήμονι Θεῷ ἵνα πταισμάτων ἄφεσιν, παράσχῃ ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν.
Апостолы Иасон и Сосипатр.
Миниатюра из греко-груз. рукописи. XV в. (РНБ. O.I. 58. Л. 111)
Οι Άγιοι Ιάσονας και Σωσίπατρος οι Απόστολοι
Μινιατούρα τού 15ου αιώνα μ.Χ.
σε ελληνικό χειρόγραφο
(MFI 58. L. 111)
Κοντάκιον
Ἦχος β’. Χειρόγραφον εἰκόνα.
Τοῖς δόγμασι τοῦ Παύλου καταυγασθέντες, γεγόνατε φωστῆρες τῆς οἰκουμένης, τρισμακάριοι· καταυγάζετε γὰρ ἀεί κόσμον θαύμασιν, Ἰάσον, ἡ πηγή τῶν ἱαμάτων, Σωσίπατρε, Χριστοῦ Μαρτύρων κλέος, Ἀπόστολοι θεοφόροι, προστάται τῶν ἐν ἀνάγκαις, καθικετεύσατε Θεῷ, τοῦ σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Κάθισμα
Ἦχος α'. Τὸν τάφον σου Σωτὴρ.
Ἰάσονα πιστοί, καὶ Σωσίπατρον ὕμνοις, ὡς μύστας ἱερούς, τῆς Ἁγίας Τριάδος, καὶ κήρυκας τῆς Πίστεως, ἐπαξίως τιμήσωμεν, ὅπως λάβωμεν, ταῖς παρακλήσεσι τούτων, πάντες ἔλεος, καὶ χάριν εὕρωμεν θείαν, εἰς εὔκαιρον βοήθειαν.
Минея - Апрель (фрагмент). Икона. Русь. Начало XVII в. Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии.
Μηναῖο -Απρίλιος (τεμάχιο). Εἰκονίδιο στίς ἀρχές τοῦ 17ου αἰώνα μ.Χ. στήν Ἐκκλησία καί τό Αρχαιολογικό Μουσεῖο τῆς Θεολογικῆς Ἀκαδημίας τῆς Μόσχας
Ὁ Οἶκος
Ἀπόστολοι θεηγόροι, καὶ κήρυκες εὐσεβείας, διδάσκαλοι καὶ προστάται εὐσεβούντων ἀεισέβαστοι, παρεστηκότες Θεῷ, καὶ φωτὸς θείου πληρούμενοι, καὶ στεφάνοις ἐγκοσμούμενοι, φωτίσατε ἡμᾶς δεόμεθα, γεραίρειν τὴν ὑμῶν πανέορτον πανήγυριν, ἐν εὐφήμοις ὑμνῳδίαις εὐσεβῶς· πάντες γὰρ ἐσμεν ποίμνιον ὑμῶν, λυτρωθέντες τῆς πλάνης ἐν χάριτι, ἀλλ' ὡς ὄντες σωτῆρες τῶν πιστῶν, σπεύσατε πρὸς τὸν Κτίστην, πρεσβεύειν παρρησίᾳ, τοῦ σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Μεγαλυνάριον
Χαίροις Ἀποστόλων ἡ ξυνωρίς, τῆς σεπτῆς Τριάδος, δημηγόροι καὶ ὑπουργοί, σὺν τῷ Σωσιπάτρῳ, Ἰάσων θεοφόρε· ὑμεῖς γὰρ ἀληθείας, ὤφθητε στόματα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΡΩΣΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ
Православная энциклопедия
( μετάφραση Google )
ΙΑΣΩΝ ΚΑΙ ΣΩΣΙΠΑΤΡΟΣ
[Ελληνικά. Ιάσων κα Σωσίπατρος], απόστολοι 70 (μνήμη 4 Απρίλη Υποτομείς 28 και 70 στις αποστόλους Καθεδρικό Ναό? .... ελληνικά μνήμη 29 Απρ?. Χωριστά μνήμη S.-αποθήκευσης 10 Νοεμ?. Rec 25 Ιουνίου ...) . Σύμφωνα με τις Πράξεις 17, 1-9, ο Ι. Πήρε στο σπίτι του τους αποστόλους Παύλο και Σίλα κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στη Θεσσαλονίκη. Ως αποτέλεσμα της διαταραχής «ήταν ζηλότυπος των Εβραίων» (Πράξεις 17. 5) κατά το κήρυγμα των αποστόλων ο Παύλος και ο Σίλας έπρεπε να τρέξει το τελευταίο σε Werra (Berau τώρα Βέροια, Ελλάδα). I. ίδια και ορισμένων αδελφών επαναστάτησαν πλήθος οδήγησε «στους άρχοντες της πόλης» (Πράξεις 17. 6) και τους κατηγόρησε για την αντιμετώπιση των ηγεμόνων, σε συνεργασία με τον Παύλο και τον Σίλα, to-«ενεργεί ενάντια στα διατάγματα του Καίσαρα, λέγοντας ότι δεν υπάρχει άλλος βασιλιάς, ο Ιησούς» (Πράξεις 17, 7). Αλλά στο τέλος Ι μαζί με άλλους χριστιανούς απελευθερώθηκε ή εγγύηση, είτε υπό εγγύηση κάποιου. (Πράξεις 17 9 «έλαβε το πιστοποιητικό (Ελληνική τὸ ἱκανὸν).»). Ελληνικά. Το όνομα Jason χρησιμοποιήθηκε από τους Εβραίους της Διασποράς ως ισοδύναμο του Heb. τα ονόματα του Ιησού και του Ιησού, είναι πιθανό ότι εγώ ήμουν Έλληνας Εβραίος που μετατράπηκε στον Χριστιανισμό, ένα. Παύλος κατά το κήρυγμα στη συναγωγή της Θεσσαλονίκης (Πράξεις 17: 1-4) ( Gillman, P. 649). Προφανώς, ήταν ένας πλούσιος άνθρωπος και το σπίτι του μπορούσε να χρησιμεύσει ως χώρος συνάντησης για την κοινότητα της Θεσσαλονίκης. Nek- βιβλική μελετητές έχουν προτείνει ότι η οργή του πλήθους εναντίον του AI μπορεί να μην οφείλεται μόνο στο γεγονός της ζουν σε αποστόλους του, αλλά η δράση του Ι και άλλοι. Χριστιανούς της Θεσσαλονίκης ( Jewett City. 1986. Π 117), η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε συνέχιση της δίωξης της Εκκλησίας στη Θεσσαλονίκη (βλ. π.χ. 1 Θεσσαλονικείς 2. 14).
Στις Πράξεις 20. 4 το όνομα του Cochipater εκπροσωπείται στη συντομευμένη μορφή - Σωπάτρ (κοπαπάρος). Αυτό είναι το όνομά του από το γιο του Pierre Verrier (την πλήρη έκδοση του όνομα σε αυτόν τον στίχο είναι μόνο πολύ αργά το Βυζάντιο. Χειρόγραφα της ΝΤ και αναπαράγεται στο King James Version). Ο Ευαγγελιστής Λουκάς τον αναφέρει μεταξύ εκείνων που συνοδεύουν τους αποστόλους. Ο Παύλος στο ταξίδι του μέσω της πΓΔΜ στο δρόμο του προς την Ιερουσαλήμ. Βάσει των Πράξεων 20. 5-6, μπορεί να υποτεθεί ότι ο Σ. Μαζί με άλλους χριστιανούς ήταν με την ap. Ο Παύλος στην Τρωάδα.
Στη Ρώμη 16. 21 ap. Ο Παύλος χαιρετά τη Ρώμη. κοινότητα για λογαριασμό του Ι. και του Σ., καλώντας τους "συγγενείς", οι οποίες, προφανώς, επισημαίνουν την εβραϊκή τους. (Ρωμ. 9: 3). Αν και μεταξύ των sovr. οι ερευνητές έχουν εκφράσει αμφιβολίες για την ταυτότητα του Ι., που αναφέρεται στις Πράξεις 17, 5-9, με τον Ιάσονα της Ρώμης 16. 21 ( Gillman, Ρ. 649). Mn. αργά παλιά και μεσαιωνική. διερμηνείς (βλέπε:. Orig. Comm σε Rom 39 // PG 14. Στήλη 1 288? ... Ioan Chrysost.. Σε Rom 32 // PG 60. Col. 677? .. Theoph Bulg .. Εχρ ad Rom .. 16 // PG. 124 συνταγματάρχης 557) πίστευαν ότι σε αυτά τα αποσπάσματα, NT μιλάμε για το ίδιο I. Επιπλέον, είναι εύλογο ότι η Ι και Σ Paul βοήθησε να παραδώσει τα δωρεές που συλλέγονται στις κοινότητες «Μακεδονία και Αχαΐας "(Ρώμη 15. 26), που είναι, όπως προτείνεται, μεταξύ άλλων, J. Dunn," οι εκπρόσωποι εκκλησίες αποστολή Pavlova «( Dunn. 1988. Π 905). Ι. Και S. αναφέρονται στο παρόν. τον κατάλογο των αποστόλων του 70 Ψευδο-Δωροθέου της Τύρου (VIII-IX κ.ε.).
Σεβασμό στο Βυζάντιο
Η ζωή του Ι και του Στ ήταν γραμμένη όχι αργότερα από τον 2ο μ.Χ. αιώνα. και διατηρήθηκε σε ένα μόνο χειρόγραφο XI-XII αιώνα. (Παρίσι, gr., 1534). Η δημοσίευση έγινε τρεις φορές: το 1848 Γ.- Α Mustoksidisom, το 1909 Γ.- Κ Δουκάκη (με προσθήκες) το 1998. Είναι Β Kindt (με σχόλια και μετάφραση στα γαλλικά lang ..).
Στη Ζωή αναφέρεται ότι Ι. Προήλθε από την Ταρσό, Σ. - από την πόλη της Πάτρας στην Αχαΐα. Ι. Χειροτονήθηκε μια. Παύλος στον επίσκοπο της πατρίδας του, S.- Iconium. Φτάνοντας στο νησί της Κέρκυρας, οι απόστολοι έχτισαν ένα c. στο όνομα του αρχιτέκτονα. πρώτα. Στεφάν, όπου εκτέλεσαν τη λειτουργία, κήρυξαν και βαφτίστηκαν. Αυτό έγινε γνωστό στον κυβερνήτη του νησιού Kerkilin. Διέταξε το Ι και Σ θυσία στους θεούς και, αφού αρνήθηκε, τους έβαλε στη φυλακή, όπου οι ληστές Sathorn (Satornin) Iakiskhol, Favstian, Iannuary, Marsala, Euphrasia και Mamma. Οι απόστολοι τους γύρισαν στον Χριστό και όταν οι φυλακισμένοι ομολόγησαν τον αληθινό Θεό, η φυλακή ήταν γεμάτη με άρωμα. Αυτό παρατηρήθηκε από τον φρουρό που ονομάστηκε Αντώνιος. Εισήλθε στο μπουντρούμι, εγώ τον βαφτίστηκα μαζί με τους φυλακισμένους, για να το σίκαλο vposl. πήρε το θάνατο ενός μάρτυρα (βλ. Satorius και άλλοι μάρτυρες του Kerkir ). Την επόμενη μέρα ο Κερκλίν έστειλε στρατιώτες στον Αντώνιο και είπαν στον κυβερνήτη ότι ο φρουρός είχε γίνει χριστιανός. Ο βασιλιάς μπήκε στο μπουντρούμι και ρώτησε γιατί λατρεύει τον Θεό κάποιου άλλου. Σε ανταπόκριση, ο Αντώνιος διέσχισε τον εαυτό του, για τον οποίο πρώτα κόπηκε το δεξί του χέρι, έφυγε και στα δύο πόδια. Τότε ο μάρτυρας προσευχόταν στον Θεό. Η βροντή έπεσε και η φωτιά από τον ουρανό έκαψε τη γυναίκα του και δύο παιδιά του Κερκλίν. Μετά από αυτό, ο Αντώνιος αποκεφαλίστηκε. Τη νύχτα την ιέρεια. Ο Θεοδοσίου και οι αδελφοί του πήραν κρυφά το σώμα ενός μάρτυρα και τον έθαψαν με τιμή με τιμή. archdioc. Στέφαν. Μετά από 2 ημέρες, ο διοικητής κάλεσε το Ι και Σ στο παλάτι, όπου η προσευχή Ι μάγος απέδειξε τη δύναμή του πάνω από τα φυτά και πέτρες, μετατράπηκε σε πέτρινο άγαλμα. Οι μάρτυρες αυτού του θαύματος αναφώνησε: «Ο Θεός είναι μεγάλος Ιάσονα και Σωσιπάτρου!», Και πολλοί από αυτούς μετατράπηκαν σε Χριστό, το t κόρη του βασιλιά .. h και την Κέρκυρα . Ο θυμωμένος βασιλιάς φυλακίστηκε στους αποστόλους. Ακολουθώντας τους χριστιανούς, ο Κέρκυλιν έφτασε σε ένα γειτονικό νησί και πνίγηκε. Ι. Και Σ. Απελευθερώθηκαν από τη φυλακή και κήρυξαν και πάλι το όνομα του Χριστού. Ο νέος κυβερνήτης του νησιού Datian ονομάζονται απόστολοι και βλέποντας αδάμαστη πίστη τους, διέταξε να σταματήσουν το Γ σε μια κατσαρόλα σιδήρου με ρητίνη και κερί. Ο απόστολος είπε, «Αμήν», περπάτησε στο pot, και έδωσε την ψυχή του στον Κύριο (ο συγγραφέας αναφέρει ότι αυτό συνέβη 26 του Απρίλη.). Μετά. Datian μετανόησε, ζήτησε από την AI να προσευχηθούν γι 'αυτόν, και ο απόστολος βάφτισε με το όνομα του βασιλιά Sebastian. Στο νησί, ο Χριστιανισμός άρχισε να εξαπλώνεται γρήγορα. Ο τσάκ έχτισε μια εκκλησία. στο όνομα του ap. Τον Ανδρέα, όπου έβαλε τα λείψανα του Σ., Καθώς και την "μεγάλη εκκλησία". Όταν πέθανε, το 10-year-old γιος του διοικητή, κατόπιν αιτήματος του αποστόλου μητέρα έθεσε το αγόρι. Ι. Εκτοξεύω διάβολους, θεραπεύουν τους άρρωστους. Λίγο πριν το θάνατό του τη νύχτα, άκουσε μια φωνή που του ανακοίνωσε την ώρα του θανάτου του. Ο απόστολος συγκέντρωσε πρεσβυτέρους και λαϊκούς, την τελευταία φορά που καθοδήγησε όλα στην πίστη του Χριστού και στις 29 Απριλίου. σε ηλικία περίπου. 60 ετών σε όλο τον κόσμο. Ήταν θαμμένος με τιμή κοντά στο S. Σύμφωνα με κάποια zap. ερευνητές (π.χ.., R. Aubert), μια ιστορία για το κήρυγμα των Αποστόλων στο νησί της Κέρκυρας είναι ένα θρυλικό χαρακτήρα και φαίνεται να δείχνουν ότι η καθιέρωση Kerkirskoy εκκλησία χρονολογείται από την αποστολική εποχή.Σύμφωνα με το μύθο των Θεσσαλονικών, το σπίτι του Ι. Ήταν στη θέση του μοναχού Βλατάδων στην άνω πόλη.
Σύμφωνα με τον Sinaksaru K-Polish c. (Con. Χ in.), Και C. I. καταβάλλεται επίσης στην πεποίθηση Zeno, Eusebian, Νέον, και Vitali, τα οποία έχουν υποστεί μαρτύρησαν σε Kerkiline χάρακα (βλ. Άρθ. Sathorn et al. Μαρτύρων Kerkirskie ). Σύντομες ιστορίες του Ι και του S. περιέχονται στο Υπουργείο της Im. Βασίλειος Β (τέλος X - αρχές XI αιώνα) και στην αυτοκρατορική μυθολογία 1034-1041 gg.
Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, Sovrem. γ. στο όνομα του Ι. και του Σ. στην Κέρκυρα χτίστηκε στη θέση του κατεστραμμένου αρχαίου c. ap. Andrew. Η PL Vokotopulos χρονολογείται από την κατασκευή του con. X - ικετεύω. XI αιώνα. (AnBoll, 1998. Τόμος 116, σελ. 256). Κάτω από αυτό το όνομα η εκκλησία αναφέρθηκε για πρώτη φορά στον 16ο αιώνα. στο χρονικό του George Sfranji. Βασιλική του Αγ. Τα Κερκίρη στην Παλαιόπολη (προάστιο της Κέρκυρας) ταυτίζονται με τη "Μεγάλη Εκκλησία" που αναφέρεται στις Ζωές Ι. Και Σ. Σύμφωνα με τον Α. Μάρμορα, χτίστηκε στη θέση του παλατιού του βασιλιά Sebastian ( Marmoras, 1902. P. 132).
Τα λείψανα του Ι. Βρίσκονται στο κέντρο. Ι. Και S. στην Κέρκιρα. το κεφάλαιο S. φυλάσσεται στο μοναστήρι του Όσιου Λουκά κοντά στη Θήβα. Σωματίδια των λειψάνων των Αποστόλων φυλάσσονται επίσης στο μοναστήρι του Πρέσβ. Παναγία Παλαιοκαστρίτσα στο νησί της Κέρκυρας ( Λέκκος. Το 1998. Σ. 276), στην Ιερά Μονή Κύκκου στην Κύπρος και το μοναστήρι του Αγίου .. Ο Διονύσιος στο Άγιο Όρος ( Meinardus, 1970, σελ. 196). Το 1625, ο Αρχιμανδρίτης. Κύριλλος από τις δάφνες του Αγ. Ο Σάββα ο Ιερός (ανιψιός του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεοφάνη) φέρθηκε ως δώρο από τους Ρώσους. Tsar Mikhail Feodorovich ένα σωματίδιο των λειψάνων του Ι. ( Muravyov, 1860, σελ. 28).
Η μνήμη του Ι και του Σ. Σημειώνεται σε μια προοπτική. ημερολόγια στις 27, 28 ή 29 Απριλίου, στη σύγχρονη εποχή. ημερολόγιο της ελληνικής. Εκκλησίες - 29 Απριλίου, στο ημερολόγιο του ROC - 28 Απριλίου. Μνήμη Γ μαζί με τη μνήμη των Αποστόλων 70 Έραστο, τον Όλυμπο, Ροδίων, τεταρτημόρια και τριτημόρια εορτάζεται στις 10 Νοεμβρίου., Σε sinaksarnom ιστορία για εκείνη την ημέρα, δήλωσε ότι ήταν μέχρι S. γράφει στην προς Ρωμαίους. Paul (SynCP.Col.209). Επιπλέον, η μνήμη του S. σε κάποιες προφανείς. οι συνάδελφοι γιορτάζονται στις 30 Ιουνίου - στον Καθεδρικό Ναό 12 αποστόλους (Ibid., Col. 786).
Στη μαρτυρολογία του Ουσουάρ (2ο μισό του 9ου αι.), Στις 12 Ιουλίου, η μνήμη του Ι. Καταγράφηκε μαζί με τη μνήμη των s.ms. Μνάσωνα Kipryanina από τις Πράξεις 21. 16 (PL 124. Col. 251Α.), Με να-μάτι λανθασμένα εξισώνουν I. μνήμης C. πέφτει στις 25 Ιουνίου? ταυτίζεται με το Sopatr από τις πράξεις 20. 4, αλλά σε αντίθεση με την προνομιούχο. Παραδόσεις στο κείμενο των Πράξεων της Αγίας Οι απόστολοι δεν αναφέρουν την προέλευση του S. από την Πάτρα στην Αχαΐα και την επισκοπή του στο Ικόνιο (PL 124. Col. 189, 191Α).
East: BHG, Ν 776, 776b, 776e, 776f. ActaSS. Απρ. Τ. 3. Ρ. 613-614; Ιούνιος. Τ. 5. Ρ. 4-7; PG. 117. Col. 425-428 [Μινωλογία του Βασιλείου ΙΙ]. SynCP. Col. 633-636; Δείκτης αποστόλουρου Domini (κείμενο Pseudo-Dorothei). 27 // Prophetarum vitae fabulosae / Ed. H. Gelzer, T. Schermann. Lpz., 1907. ρ. 138; ZHSv. Απρ. Pp. 454-458; Νικόδημος. Συναξαριστής. Τ. 4. Σ. 288-291; La έκδοση κήπου du Αφήγηση légendaire de l» Ευαγγελισμός de l'Île de Κέρκυρα παρ les αγίων Jason et Σωσιπάτρου / ed. B. Kindt // AnBoll. 1998. Vol. 116. Ρ. 260-294.
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ Murav'ev AN Σχέσεις μεταξύ Ρωσίας και Ανατολής στις εκκλησιαστικές υποθέσεις. Αγία Πετρούπολη, 1860. Μέρος 2. Σ. 28; Σέργιος (Spassky). Μήνες. Τ. 2. Ο. 123; Τ. 3. Ρ. 158; Μάρμος Α. Ιστορία της νήσου Κερκύρας. Corfu, 1902. Ρ. 119-132; M einardus OFA Μελέτη των κειμηλίων των Αγίων της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας // Oriens Chr. 1970. Bd.54. S. 196; Lucchesi G. Giasone και Sosipatro // BiblSS. Vol. 6. Col. 443-444; Jewett R. Η αλληλογραφία των Θεσσαλονικών: Ρουτονική Pauline και Μητροπολιτική ευσέβεια. Phil., 1986;Dunn JDG Ρωμαίους 9-16. Dallas (Tex.), 1988 (WBC, 38b). Gillman FM Jason // ABD. Vol. 3. Ρ. 649; Σωφρόνιος (Εστραστρατίου). Αγιολόγιον. Σ. 209-210; Λέκκος Ε. Π. Τὰ μοναστήρια του Ελληνισμοού. Πειραιάς, 1998. Τ. 2. Σ. 276; Aubert R. Jason et Sosipatros // DHGE. Τ. 26. Col. 1087-1088.
Η Αγία Κέρκυρα η Μάρτυς
|
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου