Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2017


Δ Ι Α Β Α Σ Τ Ε 

Γρηγορίου Γεωργίου Μητροπολίτου Νικομηδείaς 
ΛΟΓΟΣ Α 
Εἰς τόν χρηματισμόν τῆς συλλήψεως τῆς Θεοτόκου
(σελίδες 1335 - 1353 )

Γρηγορίου Γεωργίου Μητροπολίτου Νικομηδείας 
ΛΟΓΟΣ Β΄
 Ἐγκώμιον εἰς τήν Σύλληψιν τῆς Ἁγίας Ἄννης, μητρός τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου
(σελίδες 1353 -1377 ) 


Γρηγορίου Γεωργίου Μητροπολίτου Νικομηδείας 
ΛΟΓΟΣ Γ΄ 
Λόγος εἰς τήν Σύλληψιν καί Ἀπότεξιν τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου 
καί Ἀειπαρθένου Μαρίας
(σελίδες 1376 - 1400 ) 


Τοὺ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Πέτρου ἐπισκόπου Ἀργῶν 
Λόγος εἰς τήν Σύλληψιν τῆς Ἁγίας Ἄννης, ὄταν συνέλαβεν τήν Άγίαν Θεοτόκον
(σελίδες 1351 - 1366 )





Η θαυματουργή Σύλληψη τής Υπεραγίας Θεοτόκου Μαρίας  
 από την Αγία Άννα την μητἐρα της 







Οὐχ ὥσπερ Εὔα καὶ σὺ τίκτεις ἐν λύπαις.
Χαρὰν γὰρ Ἄννα ἔνδον κοιλίας φέρεις.
Τῇ δ' ἐνάτῃ Μαρίην Θεομήτορα σύλλαβεν Ἄννα.




Βιογραφία

Για τη μητέρα της Θεοτόκου Άννα, δεν αναφέρουν τίποτα σχετικό τα Ευαγγέλια, ούτε τα υπόλοιπα βιβλία της Καινής Διαθήκης. Σύμφωνα όμως με την παράδοση της Εκκλησίας, ο Ιερέας Ματθάν, κάτοικος της Βηθλεέμ, απέκτησε τρεις θυγατέρες: τη Μαρία, τη Σοβή και την Άννα.








Праведная Анна, матерь Пресвятой Богородицы. 
Фреска XII века в Спасо-Мирожском Завеличском монастыре.
Η δίκαιη Άννα, η μητέρα τής Υπεραγίας Θεοτόκου. 
Τοιχογραφία (fresco) τού 12ου αιώνα μ.Χ.
 στήν Ιερά Μονή  Μιρόζσκι (Spaso-Mirozhsky Zavelichi.)
 είναι ένα μοναστηριακό συγκρότημα του 12ου αιώνα, διάσημο για τη μοναδική στη Ρωσία συντήρηση των προ-Μογγολικών τοιχογραφιών της εκκλησίας του καθεδρικού ναού. Βρίσκεται στο Pskov , στη συμβολή του ποταμού Mirozh (από όπου πήρε το όνομά του) στον Μεγάλο Ποταμό , στην περιοχή που ονομάζεται Zavelichye. Ρωσία






Святая Праведная Анна, мать Пресвятой Богородицы.
 Мозаика  1042 - 1056 годы.
монастыря Неа Мони на острове Хиос, Греция.
Η Δίκαιη Άννα, η μητέρα τής Υπεραγίας Θεοτόκου.
Μωσαϊκό (Ψηφιδωτό) μεταξύ τῶν ετών 1042-1056 μ.Χ.
στην Ιερά Νέα Μονή τής Χίου 







Святая Праведная Анна, матерь Пресвятой Богородицы.
 Фреска  1314 год.
церкви Святых Иоакима и Анны в монастыре Студеница, Сербия. 
Иконописцы Михаил Астрапа и Евтихий (?).
Η δίκαιη Άννα, η μητέρα τής Υπεραγίας Θεοτόκου. 
Τοιχογραφία (fresco) τού έτους 1314 μ.Χ
στον Ιερό Ναό τών Αγίων Ιωακείμ και Άννας
τής Ιεράς Μονής Στουντένιτσα. Κοσσυφοπέδιο. Σερβία  
έργο τών αγιογράφων Μιχαήλ Αστραπά και Ευτύχιου.










Η Μαρία, αφού παντρεύτηκε στη Βηθλεέμ, γέννησε εκεί την Ελισάβετ, τη μητέρα του Ιωάννη του Βαπτιστή.

Η Άννα παντρεύτηκε τον Ιωακείμ από τη Γαλιλαίο. Μετά από πολλά χρόνια ατεκνίας, απέκτησε κόρη, την Παρθένο Μαρία.

Η παράδοση αναφέρει ότι οι γονείς της την αφιέρωσαν στην υπηρεσία του Ναού της Ιερουσαλήμ, σε ηλικία τριών ετών. Αυτοί δε μετά από λίγα χρόνια πέθαναν.


Зачатие прав. Анны
 Миниатюра985 г.   Минология Василия II. Константинополь.
Ватиканская библиотека. Рим.
Η θαυματουργή Σύλληψη τής Υπεραγίας Θεοτόκου Μαρίας  
 από την Αγία Άννα την μητἐρα της  
Μικρογραφία (Μινιατούρα) τού έτους 985 μ.Χ.   
στό Μηνολόγιο τοῦ Βασίλειος Β '. 985 μ.Χ. Κωνσταντινούπολη. 
Τώρα εὑρίσκεται στήν Βιβλιοθήκη τοῦ Βατικανοῦ. Ρώμη










Зачатие Иоакима и Анны
 Балканы. Сербия. Печ; XIV в.; местонахождение: Сербия. Косово. Печская Патриархия. Нартекс. Нартекс (притвор)
Η θαυματουργή Σύλληψη τής Υπεραγίας Θεοτόκου Μαρίας  
 από την Αγία Άννα την μητἐρα της 
Τοιχογραφία (Fresco) τού 14ου αιώνα μ.Χ.
στον Νάρθηκα τού Καθολικού
τής  Πατριαρχικής Ιεράς Μονής Πεκίου (Πέτς)
Κοσσυφοπέδιο. Σερβία







Зачатие прав. Анны.
 Икона. Кон. XVI в.
Σύλληψη Αγίας Άννης. 

Εικόνα τού 16ου αιώνα μ.Χ.












Την Αγία Άννα τιμούσαν από τα αρχαία χρόνια. Το συμπεραίνουμε αυτό από διάφορους Πατέρες της Εκκλησίας, αλλά και από αρχαίους εκκλησιαστικούς ύμνους, που υπάρχουν προς τιμήν της μητέρας της Θεοτόκου. Επίσης, το έτος 550 μ.Χ., ο αυτοκράτωρ Ιουστινιανός, αφιέρωσε ναό στην Κωνσταντινούπολη προς τιμήν της Αγίας Άννας.






Ιερά Λείψανα: 
Μέρος της αριστεράς χειρός της Αγίας βρίσκεται στη Μονή Σταυρονικήτα Αγίου Όρους.
Μέρος του αδιάφθορου αριστερού ποδός της Αγίας βρίσκεται στην ομώνυμη Σκήτη Αγίου Όρους.
Μέρος του αδιαφθόρου δεξιού ποδός της Αγίας βρίσκεται στη Μονή Κουτλουμουσίου Αγίου Όρους.
Αποτμήματα του Ιερού Λειψάνου της Αγίας βρίσκονται στην ομώνυμη Μονή Λυγαριάς Λαμίας και στη Μονή Αγ. Ιωάννου Θεολόγου Σουρωτής.
Μέρος αδιαφθόρου σαρκός της Αγίας βρίσκεται στη Συλλογή της ρωμαιοκαθολικής Διεθνούς Σταυρο-φορίας Αγίων Λειψάνων.
Ένας καρπός της Αγίας βρίσκεται στο ρωμαιοκαθολικό Ναό του Αγ. Παύλου «ἐκτός τῶν Τειχῶν» Ρώμης.





Αυτά είναι τα ιερά και θαυματουργά λείψανα των θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, προερχόμενα εκ του Κειμηλιαρχείου της Ιεράς Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής της Εκκλησίας της Κύπρου, που συχνά βρίσκονται σε ιερές περιοδείες στην Ελλάδα.

Πρόκειται για μικροτεμάχια λειψάνων εκ της δεξιάς χειρός του Αγίου Ιωακείμ (αριστερά) και της Αγίας Άννας (δεξιά) σε απλή, σύγχρονη, αλλά πρωτότυπη και καλαίσθητη λειψανοθήκη.






Μέρος του αδιαφθόρου δεξιού ποδός της Αγίας βρίσκεται στη Μονή Κουτλουμουσίου Αγίου Όρους.





Λειψανοθήκη της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας Αγίου Όρους
που περιέχει τεμάχιο Τιμίου Ξύλου,
το άφθαρτο χέρι της Αγίας Μυροφόρου και Ισαποστόλου Μαρίας της Μαγδαληνής,
λείψανο της Αγίας Άννης, μητρός της Θεοτόκου
και λείψανο του Αγίου Παντελεήμονος του Μεγαλομάρτυρος και Ιαματικού.




  Ιερά Λείψανα και των δύο Αγίων , και του Αγίου Ιωακείμ και της Άγίας Άννας, θησαυρίζονται στον Ιερό Ναό Αγίων Θεοπατώρων Ιωακείμ καί Αννας στο δυτικό μέρος της προσφυγικής Θεσσαλονίκης, στους Ανθόκηπους της Νέας Ευκαρπίας




Ιερά Μητρόπολη Φιλιππούπολης Βουλγαρίας  - Εικόνα με ενσωματωμένα λείψανα των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης. Η εικόνα ήταν δώρο του Μητροπολίτου Ταμασού της Κύπρου, κ.κ. Ησαΐου, κατά την επίσκεψή του εκει τον Αύγουστο του 2012.



Μικροτεμάχια αγίων λειψάνων των (από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω):
Μεγαλομάρτυρος Ευστρατίου, Ιερομάρτυρος Φωκά, Αποστόλου Θωμά, Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού,
Ιερομάρτυρος Χαραλάμπους, Οσίου Ακακίου Αθωνίτου, Μάρτυρος Θεοδώρου του Στρατηλάτου,
Γρηγορίου του Θεολόγου, Οσίου Πέτρου του Αθωνίτου, Οσιομάρτυρος Ιγνατίου του Νέου, Αθωνίτου,

Οσιομάρτυρος
 Ευθυμίου του Νέου, Αθωνίτου και της Αγίας Άννας, Μητέρας της Υπεραγίας Θεοτόκου.
Αποθησαυρίζονται στον 
Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνας στη Φιλιππούπολη της Βουλγαρίας.




Η λειψανοθήκη με την κάρα της Αγίας Άννας κατάφορτη από τα αναθήματα
των ευσεβών κατοίκων του Castelbuono.

Η ωραία λειψανοθήκη της κάρας της Αγίας Άννας.
Κατασκευάστηκε στο Παλέρμο το 1521.
Ανακατασκευή 1669-1670.




Το ιερό της Cappella Palatina με την κάρα της Αγίας Άννας.
Το κάστρο του Castelbuono που τώρα ανήκει στο Δήμο της πόλης έχει εσωτερικά μία εκκλησία, ένα παρεκκλήσι για την ακρίβεια, την Cappella Palatina που χτίστηκε το 1683 και ένα χώρο διαμορφωμένο σε εκκλησιαστικό μουσείο. Στην εκκλησία του κάστρου φυλάσσεται η θαυματουργή κάρα της Αγίας Άννας, μητέρας της Θεοτόκου, που θεωρείται προστάτης του Castelbuono και των κατοίκων της. 

Η λειψανοθήκη με την κάρα της Αγίας Άννας.
Η κάρα, δώρο του δούκα της Λωρραίνης (ίσως του Ματθαίου Β' της Λωρραίνης) το 1242 στην οικογένεια Ventimiglia, προερχόταν από την περίοδο των Σταυροφοριών, αλλά η προγενέστερή της ιστορία δεν είναι γνωστή.



Η κάρα της Αγίας Άννας.






Λειψανοθήκη με μικρό λείψανο της Αγίας Άννας. 
Βρίσκεται στο μικρό εκκλησιαστικό μουσείο του κάστρο του Castelbuono.

Οστέινο μικροτεμάχιο της Αγίας Άννας πάνω σε αυτό το χέρι που είναι από κερί (wax). 
Μικρολείψανα άλλων αγίων περιμετρικά του χεριού.


Μέρος του αδιάφθορου αριστερού ποδός της Αγίας βρίσκεται στην ομώνυμη Σκήτη Αγίου Όρους.

Το ιερό λείψανο της Αγίας Άννας στο Άγιο Όρος και η ιστορία του.













Πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου
Η Σκήτη της Αγίας Άννης βρίσκεται κοντά στη Μονή Αγίου Παύλου και κατοικείται από Έλληνες μοναχούς, οι οποίοι ακολουθούν τον ιδιόρρυθμο βίο. Το κυριακό χτίστηκε το 1752 και τοιχογραφήθηκε λίγο αργότερα. Κατά την παράδοση, τα υλικά για την ανοικοδόμηση του ναού μετέφεραν οι ίδιοι οι μοναχοί, χωρίς να χρησιμοποιήσουν ζώο ή άλλο μεταφορικό μέσο, σε ένδειξη ιδιαίτερης τιμής στην Αγία Άννας
Στο Κυριακό της Σκήτης της Αγίας Άννας στο Άγιο Όρος φυλάσσεται, σαν πολύτιμος θησαυρός, τμήμα του αριστερού ποδιού της Αγίας.
Για το ιερό αυτό λείψανο  υπάρχουν οι εξής πληροφορίες στον Κώδικα  3 της Σκήτης.
«Κάποιος ιερέας, εφοδιασμένος με έγγραφο του Οικουμενικού Πατριάρχη, σε ένα από τα ταξίδια του επισκέφτηκε την πόλη Ερζερούμ (Θεοδοσιούπολη) της Αρμενίας. Στον ναό των Αγίων Μαρτύρων Μηνά, Βίκτωρος και Βικεντίου υπήρχαν πολλά λείψανα αγίων, μεταξύ των οποίων και το πόδι της Αγίας Άννας. Προκειμένου να μην περιέλθει το λείψανο αυτό σε χέρια αλλοδόξων  το αγόρασε, παίρνοντας πιστοποιητικό από τους Μητροπολίτες Καισαρείας της Καππαδοκίας Επιφάνιο και Χαλδείας  Σίλβεστρο.
Μερικά χρόνια αργότερα δύο Άραβες αρχιερείς, του Πατριαρχείου της Αντιοχείας, περιόδευαν στο Άγιο Όρος για ελεημοσύνη, έχοντας το λείψανο της Αγίας Άννας και το αντίστοιχο πιστοποιητικό γνησιότητας, τα οποία είχαν αγοράσει από τον εν λόγω ιερέα. Φτάνοντας στην Σκήτη της Προβάτας συνάντησαν τον πνευματικό Ματθαίο τον Λέσβιο, που ήταν εξομολόγος του βοεβόδα Κατακουζηνού. Ο  Γέροντας Ματθαίος έχοντας οικονομική άνεση, αγόρασε από τους Άραβες Αρχιερείς το λείψανο του αριστερού ποδιού της Αγίας Άννας μαζί με το πιστοποιητικό  της γνησιότητάς του.
Όταν ο Διονύσιος Γ΄ο  Βάρδαλης επεξέτεινε το Κυριακό της Σκήτης το 1666, οι αδελφοί της Σκήτης αποφάσισαν να αποκτήσουν το ιερό λείψανο της Αγίας Άννας. Έστειλαν αντιπροσωπεία στο κελί του Αγίου Γεωργίου στην Προβάτα, όπου εγκαταβίωνε  ο πνευματικός Ματθαίος ο Λέσβιος. Την αντιπροσωπεία την αποτελούσαν ο πνευματικός Γερμανός και ο πνευματικός Διονύσιος από την Μικρά Αγία Άννα, Λέσβιοι και αυτοί.
Ο Γέροντας Ματθαίος αρνήθηκε στην αρχή να τους δώσει τον πολύτιμο αυτό θησαυρό. Μετά όμως δεκαπέντε μέρες, χωρίς άλλη ενόχληση από τους πατέρες της Σκήτης, πιθανόν μετά από κάποιο θαυμαστό σημείο που είδε, πήγε στην Αγία Άννα και κατέθεσε στο «Κυριακό» το ιερό λείψανο, όπου φυλάσσεται μέχρι σήμερα και επιτελεί  πλήθος θαυμάτων.
Ο Επίσκοπος Ροδοστόλου Χρυσόστομος γράφει τα εξής για το ιερό αυτό λείψανο της Αγίας Άννας.
«…Με δέος ατενίζουμε το ιερό λείψανο της Αγίας Άννας –το πάνσεπτο πέλμα του ποδός της συγκεκριμένως –το οποίο παλαιόθεν είναι θησαυρισμένο στο ιερό Βήμα του Κυριακού και ιεροτελεστικώς εξοδεύεται από εκεί καθ΄ ορισμένη στιγμή. Και έχει πολλά να σκεφτεί ο νους μας….
“Aυτό το Άγιο πέλμα έφερε από συλλήψεως και κατά την κυοφορία και από γεννήσεως περιέφερε εν τοις εξής την πρόξενο της σωτηρίας μας Μαρία. Αυτό το άγιο πέλμα ποδηγέτησε την Πανάμωμο Κόρη στις αυλές της Ναζαρέτ για μόλις μια τριετία και συμβάδισε ακολούθως με τα ποδαράκια της Θεόπαιδος Μαριάμ στον Ναό του Σολομώντος,  για να την αποχωρισθεί οριστικώς, αφού νηπιάζουσα την προσήγαγε και την αφιέρωσε κατά αυτοθέλητη υπόσχεση και κατ΄εκπλήρωσιν θείας βουλής στα Άγια των Αγίων για την αγγελική προετοιμασία της για την κοσμοσωτήριο αποστολή της: «…Ἄπιθι τέκνον, τῷ δοτῆρι γενήθητι, καὶ ἀνάθημα, καὶ εὐῶδες θυμίαμα. Εἴσελθε εἰς τὰ ἄδυτα, καὶ γνῶθι μυστήρια, καὶ ἑτοιμάζου γενέσθαι, τοῦ Ἰησοῦ οἰκητήριον, τερπνὸν καὶ ὡραῖον…»
(Απόστιχο Εσπερινού Εισοδίων)
…….Μπροστά μας λοιπόν τώρα, μια ακόμα συγκλονιστική διαχρονική απόδειξις της οικονομίας του Παντάνακτος Θεού. Δεν είναι δυσωδία αποπνέοντα και αποστροφή προκαλούντα, όπως συμβαίνει με τα πτώματα και τα λοιπά έκδοχα των κοινών και δη εν αμαρτίαις τεθνηκότων συνανθρώπων μας, αλλά επιθυμητά προς θέα, αφή και ασπασμό τα τίμια λείψανα των αγίων μελών της Εκκλησίας μας, και μάλιστα εκείνων του αμεσωτάτου περιβάλλοντος του Κυρίου, και, έτι πλέον, των οικογενών της ανθρωπίνης για την σωτηρία μας υποστάσεώς Του.
Εν προκειμένω και υπ’ όψιν έχουμε – πέρα της ως ανωτέρω περιγραφείσης θαυματουργού Εικόνος – το πλησιέστερο προς την Μητέρα Του βιολογικό στοιχείο, μέσα σε πεποικιλμένη αργυροθήκη΄ οφθαλμοφανές δηλαδή, ψηλαφητό, προσκυνητό και ασπαστό το ιερό αυτό κατάλοιπο της μετ’ Εκείνου κατά σάρκα συγγενείας Του μαζί μας. Είναι να χάνη κανείς τον νου του όταν σκεφθή  και εμβαθύνη λιγάκι στα όσα οικονομεί  και εξακολουθεί να ενεργή ο Πανάγαθος Θεός. Χάριτί Του δε υπερβαλλόντως αυτά τα στενώς κατά σάρκα συγγενικά Του πρόσωπα, όχι μόνο εμποδίζουν να μη χαθούμε οι ταλαίπωροι εμείς, αλλά και συντελούν στο να γινώμεθα ‘μέρα με τη ‘μέρα όλο και πιο άξιοι ευσπλαχνίας και ελέους, ακολούθως δε όλο και πιο κατάλληλοι για αγιασμό και για θείες κατακοσμήσεις. Αλοίμονό μας, εν ημέρα κρίσεως, αν δεν επωφεληθούμε αυτών των παροχών και καταξιώσεων.
ΠΗΓΕΣ
Α.Γερασίμου Σμυρνάκη .ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ. Εκδόσεις Πανσέληνος 1988.
Β.Η Ιερά Σκήτη της Αγίας Άννας ,έκδοση Αδελφότητας Καρτσωναίων 2007.
Γ.Ευαγγέλου Λέκκου.Η Αγία Άννα-Βίος και Παρακλητικός Κανόνας.
Δ.Επισκόπου Ροδοστόλου Χρυσοστόμου. Θεομητορικά και εξόδια στον Άθωνα.







Ἀπολυτίκιον  (Κατέβασμα)
Ἦχος δ’.
Σήμερον τῆς ἀτεκνίας δεσμὰ διαλύονται· τοῦ Ἰωακεὶμ γὰρ καὶ τῆς Ἄννης εἰσακούων Θεός, παρ᾽ ἐλπίδα τεκεῖν αὐτοὺς σαφῶς, ὑπισχνεῖται θεόπαιδα· ἐξ ἧς αὐτὸς ἐτέχθη ὁ ἀπερίγραπτος, βροτὸς γεγονώς, δι᾽ Ἀγγέλου κελεύσας βοῆσαι αὐτῇ· Χαῖρε Κεχαριτωμένη, ὁ Κύριος μετὰ σοῦ.

Κοντάκιον
Ἦχος δ’. Ἐπεφάνης σήμερον.
Ἑορτάζει σήμερον, ἡ οἰκουμένη, τὴν τῆς Ἄννης Σύλληψιν, γεγενημένην ἐκ Θεοῦ· καὶ γὰρ αὐτὴ ἀπεκύησε, τὴν ὑπὲρ λόγον, τὸν Λόγον κυήσασαν.



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου